componist
Geert van Keulen werd op 11 oktober 1943 in Amsterdam geboren.
Opleiding
Hij studeerde klarinet en basklarinet aan het Amsterdamse Muzieklyceum, compositie bij Robert Heppener, instrumentatie bij Hans Henkemans en orkestdirectie bij ...
gerelateerde werken
Terze : for orchestra, 1989 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2210 2perc pf str(8.6.5.4.2.)
The organ of Tömösvary : for ensemble, 1997 / Bart de Kemp
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
1011 1110 perc pf 2vl vla vc cb
Hay que echar pa’ lante : for clarinet, bassoon, accordion and string orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
cl fg acc str
Geploegde aarde : suite voor cobla, 1999 / André Douw
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
flaviol tambori 2tiblis 2tenoras 2trp trb 2tb cb
compositie
Wals : voor 12 instrumentalisten, 1979/80 / Geert van Keulen
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 februari 1980 - Amsterdam - Hoketus Ensemble] - 'Wals' is geen wals, maar stelt de ritmische spanningsverhoudingen tussen twee- en driedeligheid, zoals die ook in de Weense wals optreden, tegenover elkaar.
Hoewel 'Wals' bijna geheel in twee-kwartsmaat is geschreven, zijn er af en toe walsachtige rudimenten te ontwaren die naar het slot in duidelijkheid toenemen. Dit proces leidt ertoe dat de laatste twee maten wèl in drie-kwartsmaat geschreven zijn: 'Tempi di Valse', een ontwikkeling die in La Valse van Ravel in omgekeerde richting verloopt. Daar wordt in de laatste twee maten de wals afgebroken. Een tweede hoofdbestanddeel wordt gevormd door een drie-stemmige canon waarvan iedere stem op hoketus-wijze gespeeld wordt. Deze hoketus-techniek wordt in het verloop van het stuk globaal gezien steeds gecompliceerder, totdat vlak voor het slot een totale versplintering is bereikt. - GEERT VAN KEULEN