componist

Kruyf, Ton de

Ton de Kruyf is een Nederlandse componist. Hij schrijft in twaalftoontechnieken en hanteert seriële compositieprincipes; zijn muziek heeft een lyrische ondertoon. Zijn omvangrijke oeuvre vertoont enige nadruk op het vocale ...

gerelateerde werken

Een suite voor De Suite : tien composities voor piano (2- en 4- handig), twee piano's [en] viool en piano / van tien componisten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano; Viool en toetsinstrument
Bezetting: pf pf4h 2pf vl and pf

Sonata : per flauto, oboe e pianoforte, (1935-1936) / Piet Ketting

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Houtblazersensemble en toetsinstrument
Bezetting: fl ob pf

Quartetto : 1939 / Alexander Voormolen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

However : voor gemengd koor a cappella = for mixed a cappella choir, 1984 / Wim de Ruiter

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK8

 

compositie

Einst dem Grau der Nacht enttaucht ... : für Mezzospran und Kammerensemble, (1964) / auf Gedichte von Paul Klee, Ton de Kruyf

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1964
Uitgavenummer: 05515
Genre: Vocaal
Bezetting: sopr-m fl-a(picc) eh bh(cl) trb perc hp vc cb
Bijzonderheden: Bez. kamerensemble: altfluit (tevens piccolo), althobo, bassethoorn (tevens es-klarinet), trombone, harp, slagwerker, cello en contrabas. - Tekst apart afgedrukt. - Opgedragen aan Ileana Melita
Aantal spelers: 9
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Klee, Paul (tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: ISCM 1965 - Madrid. Het titelgedicht werd in november 1961 gecomponeerd naar een met moeite te ontcijferen schriftaquarel uit 1918: 'Einst dem Grau der Nacht enttaucht' . In het gedicht, vermoedelijk van Klee zelf, vormen de letters met de omtrekken en de kleuren een ondeelbare eenheid; het is een zuiver beeldende compositie van een gedicht. Hiermede is Klee's betrekking tot letter, woord en betekenis verweven met zijn beleven van de Chinese lyriek.
Pas in de winter 1963-64 ontstonden de drie andere liederen, eveneens op poëzie van Paul Klee gecomponeerd, in een vrije toepassing van de dodecafonie en diverse seriële technieken. De inleiding en de beide instrumentale intermezzi zijn volgens meer strenge twaalftoonsprincipes gemaakt.
De gemiddelde klank van deze 6-delige compositie is echter - mede door het vocale element - tamelijk mild uitgevallen. Voor ieder deel is uit het instrumentarium, bestaande uit altfluit/piccolo, althobo, bassethoorn/esklarinet, trombone, harp, cello, contrabas, vibrafoon en uitgebreid slagwerk, een andere combinatie gekozen. Enerzijds concerteren de hoofdzakelijk laagklinkende instrumenten voor elk fragment in een verschillende bezetting - met de menselijke stem de teksten accentuerend - anderzijds zijn ze met hun complementaire timbres tegenover elkaar geplaatst. Naast diverse uitvoeringen in Nederland werd 'Einst dem Grau...' in 1965 te Madrid gespeeld op het 39e I.S.C.M.-Festival. - TON DE KRUYF

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail