alle werken

11 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Verboden te fluiten : muziekspel voor 4 sopraanblokfluiters en een BBBB / idee & muziek: Gilius van Bergeijk, tekst en tek.: Martijn Reeser

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blokfluit; Bamboefluit
Bezetting: 4rec-s rec-a

Drie stukken voor instrumenten en electriciteit : 1970 / Gilius van Bergeijk

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaaskwintet; Slagwerk; Elektronisch orgel; Elektronica met verschillende instrumenten; Blaaskwintet met elektronica; Slagwerk met elektronica
Bezetting: fl ob cl fg h electronics - perc tape - el.org

Drie stukken voor instrumenten en electriciteit : 1970 / Gilius van Bergeijk

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Blaaskwintet; Slagwerk; Elektronisch orgel; Elektronica met verschillende instrumenten; Blaaskwintet met elektronica; Slagwerk met elektronica
Bezetting: fl ob cl fg h electronics - perc tape - el.org

nieuwste editie

Pianomuziek I t/m IV : 1966/67 / Gilius van Bergeijk

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

 

componist

Bergeijk, Gilius van

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1946-11-07

Gilius van Bergeijk speelt tot circa 1985 in verschillende toonaangevende ensembles, waaronder het Willem Breuker Collectief, de Instant Composers Pool en Orkest de Volharding. Hij is een van de belangrijkste Nederlandse beoefenaars van de 'conceptuele muziek'. Zijn gedachtegoed is van wezenlijke invloed op veel componisten van de Haagse School, onder wie zijn collega's Louis Andriessen en Martijn Padding, en op leerlingen Michel van der Aa, Richard Ayres en Huba de Graaff. "Bij deze Hagenaar is iets nooit wat het lijkt," schrijft Kees Polling in Trouw. In het werk van Van Bergeijk is 'deconstructie' een sleutelbegrip, en een groot deel van zijn bescheiden oeuvre is dan ook op te vatten als commentaar op voorbeelden of verschijnselen uit de muziekgeschiedenis.

1946

Gilius van Bergeijk wordt op 7 november geboren te Den Haag.

1965 - 1972

Van Bergeijk studeert hobo en altsaxofoon. Daarnaast studeert hij compositie bij Kees van Baaren en elektronische muziek bij Dick Raaijmakers aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij heeft zijn eigen orkest - Gilius' Haagsche Hofje - en hij vormt een duo met saxofonist Luc Houtkamp. Van Bergeijk voltooit 'BAC' (1968-1970), gecomponeerd voor het draaiorgel 'The Busy Drone'. Het stuk is gebaseerd op het dubbelconcert voor viool en hobo van Johann Sebastian Bach, maar van elke maat is de vierde tel weggelaten. Aan het slot volgt een montage van alle weggelaten noten.

1972

Gilius van Bergeijk wordt benoemd tot docent elektronische muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

1980

Van Bergeijk voltooit 'Over de Dood en de Tijd', een drieluik waarin een brug wordt geslagen tussen gemechaniseerde en live geproduceerde muziek, onder andere aan de hand van Franz Schuberts lied 'Der Tod und das Mädchen'. Elmer Schönberger spreekt in dit verband van 'Opperlandse muziek' en merkt op: "Gilius van Bergeijk is een van de zeldzame elektronische componisten die zelfs met een vooroorlogse bandrecorder nog kans zouden zien een interessant stuk te maken."

1983

Gilius van Bergeijk krijgt de Willem Pijper-prijs voor 'Over de Dood en de Tijd' (1980).

1986

Samen met Huib Emmer schrijft Van Bergeijk 'Tussen twee werelden (in memoriam Edgar Varèse)' voor instrumentaal ensemble en tape.

1990 - 1993

Van Bergeijk voltooit 'Symfonie der Duizend (Alfabetisch)', een collage van de inzetten van 1000 verschillende muziekstukken. Zijn compositie 'Een Lied van Schijn en Weezen' (1993) is een herschikking van het vierde deel uit Gustav Mahlers 'Kindertotenlieder'.

2000

Het werk 'Via Crucis' is een zeventiendelige 'kruisgang' voor de orgels van het Museum Van Speelklok tot Pierement.