componist

Bois, Rob du

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1934-05-28
Sterfdatum: 2013-08-28

De muzikale Europese avant-garde van de jaren vijftig en zestig heeft grote invloed gehad op Rob du Bois. Met name de seriële technieken van componisten als Pierre Boulez en Luciano Berio verwerkt hij in zijn composities. Kenmerkend voor Rob du Bois is zijn grote gevoel voor de humoristische en theatrale mogelijkheden van verschillende avant-garde technieken en materialen. In latere composities geeft hij de uitvoerders meer vrijheid en speelt improvisatie een grote rol. In de late jaren zestig is Du Bois lid van het Instant Composers Pool en schrijft hij werken voor het sociaal geëngageerde Orkest de Volharding. In de jaren zeventig maakt hij bovendien gebruik van muzikale citaten in zijn composities. Du Bois schrijft veel kamermuziek op verzoek van veelal bevriende musici, muziek die een zeer persoonlijke variant is op het post-serialisme. Naast zijn compositorische activiteiten is Rob du Bois actief als jurist met als specialisatie auteursrecht. Hij is hoofd van de juridische afdeling van de BUMA, het Bureau voor Muziekauteursrecht.

1934 - 1949

Rob du Bois komt op 28 mei ter wereld in Amsterdam. Zijn eerste muzieklessen krijgt hij van Chris Rabé aan de Volksmuziekschool en later heeft hij pianolessen van Hans Sachs en T. Hart Nibbrig-de Graeff. Na het beluisteren van de Vierde en de Vijfde Symfonie van Matthijs Vermeulen besluit Du Bois in 1949 om componist te worden. Na het Vossius Gymnasium studeert hij rechten aan de Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam.

1950 - 1963

Als componist is Rob du Bois hoofdzakelijk autodidact en wordt hij met name beïnvloed door het muzikale denken van Kees van Baaren en Daniel Ruyneman met wie hij in de jaren vijftig in contact staat. Hij sluit zich aan bij de Stichting Gaudeamus en wordt later bestuurslid. In 1962 krijgt hij een aanstelling bij Buma/Stemra.

1964 - 1966

Rob du Bois wint tweemaal de ANV Visser Neerlandiaprijs, in 1964 voor zijn 'Muziek voor altblokfluit' (1961) en twee jaar later voor zijn compositie 'Pour deux violons'.

1967 - 1969

Muziek van Rob du Bois wordt uitgevoerd op internationale festivals waaronder de Warschauer Herbst, de Zagreb Biennale en het ISCM Festival in Praag. Hij wordt lid van Instant Composers Pool, als pianist en componist. Voor Willem Breuker componeert hij het 'Breuker Concerto' (1967) voor saxofoons, klarinetten en strijkorkest.

1970 - 1972

Rob du Bois zet de juridische dienst op Buma/Stemra. In mei 1972 gaat het 'Concerto pour Hrisanide' (1968-1971), geschreven voor de Roemeense pianist Alexandru Hrisanide, in première met het Radio Kamerorkest onder leiding van Roelof Krol.

1974

Rob du Bois is juridisch raadgever tijdens het proces van componist Hans Kox die zichzelf als slachtoffer ziet van 'culturele moord' nadat de nationale pers zijn opera 'Dorian Gray' gekapitteld heeft.

1976

Het ensemble ICÉ uit Hilversum, onder leiding van componist Will Eisma, neemt Rob du Bois' 'Heliotrope', voor solospeler en optioneel aantal begeleiders (1967) mee naar de Wittener Tage für neue Kammermusik. De solist is basklarinettist Harry Sparnaay voor wie Rob du Bois ook al 'Chemin' (1971) voor basklarinet en 'Melody' (1974) voor basklarinet en strijkkwartet gecomponeerd heeft.

1980 - 1981

Du Bois draagt zijn 'Sonate voor viool en piano' op aan Alexandru Hrisanide. Een jaar later schrijft Du Bois een 'Sonate voor solo altviool' voor de bekende Roemeense violist Vladimir Mendelssohn.

1991

Vladimir Mendelssohn organiseert samen met bevriende Roemeense musici een portretconcert voor Rob du Bois in Boekarest.

1994

Rob du Bois neemt afscheid als hoofd van de juridische afdeling van de BUMA. Het componeren is de laatste jaren steeds meer op de achtergrond geraakt.