componist

Bondt, Cornelis de

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1953-12-09

Cornelis de Bondt gaat grote gebaren niet uit de weg. Zijn compositie 'Bloed' (1997-2001) is een afrekening met de traumatische consequenties van oorlog die van vader op zoon worden doorgegeven. In andere werken, zoals het pianoconcert 'Die wahre Art' (2000) en de cyclus 'Het gebroken oor' (1984), gaat hij de westerse muziekgeschiedenis met muzikale verbeeldingskracht te lijf. Bondt citeert uit werken uit de geschiedenis, plaatst ze in een nieuwe context, en legt zo de muziekgeschiedenis zelf onder de microscoop. 'Die wahre Art' verwijst naar een geschrift van Carl Philipp Emanuel Bach waarin deze aanwijzingen geeft voor technieken om op het klavecimbel emoties tot uitdrukking te brengen. Het is een paradox waar De Bondt zich door aangesproken voelt. Techniek en gevoel gaan in zijn muziek een monsterverbond aan dat nooit helemaal gemakkelijk zit. Maar om comfort is het De Bondt dan ook niet te doen.

1953 - 1984

Cornelis de Bondt wordt geboren op 9 december in Den Haag. Hij studeert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Theorie volgt hij bij Hein Kien, Ineke Kien-Vermaas en Diderik Wagenaar; compositie onder meer bij Jan van Vlijmen en Louis Andriessen. Hij sluit zijn studie af met de Prijs voor Compositie.

1985

Tijdens het Holland Festival gaat 'De deuren gesloten' in première. Dit stuk is het 2de deel van de cyclus 'Het gebroken oor'.

1988

De Bondt wordt docent theoretische vakken aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 'Grand Hotel - het laatste deel van de cyclus 'Het gebroken oor' - wordt in première gebracht door pianist Gerard Bouwhuis aan wie het stuk is opgedragen.

2000

Het pianoconcert 'Die wahre Art' gaat op 6 mei in première met Gerard Bouwhuis in het Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht.

2001 - 2002

De Bondt geeft een masterclass in Canada. 'Gli toccha la mano' (2002) is geschreven voor Orkest De Volharding en Icebreaker.

2006

Cornelis de Bondt wordt benoemd tot docent compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij componeert een tweeluik voor orkest 'Quene Note' dat wordt uitgevoerd door het JeugdOrkest Nederland met dirigent Jurjen Hempel.

2010

Op 19 februari gaat in Vredenburg Leidsche Rijn in Utrecht 'Gran Sinfonia - Il tempo giusto' in première, uitgevoerd door de Radio Kamer Filharmonie onder leiding van Otto Tausk.