alle werken
114 werken in Donemus catalogus
populaire werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
sopr alt GK4
Spiel I : für Oboe und Rückkoppelung, 1969 / Jo van den Booren
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Hobo; Elektronica met verschillende instrumenten; Hobo met multimedia
Bezetting:
ob electronics
Symphony Nº 10 / Jo van den Booren
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg fg-c 4h 3trp 3trb tb timp str
nieuwste editie
GAIA: Moeder van allen : voor gemengd koor / Jo van den Booren
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor
Bezetting:
GK
componist
Booren, Jo van den
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1935-03-14
Website:
Officiële website
Jo van den Booren heeft in zijn lange carrière een oeuvre van overwegend instrumentale werken geschreven, waarin vooral voor blaasinstrumenten veel ruimte is gelaten. Hij is lange tijd eerste trompettist van Het Brabants Orkest en een van de oprichters van de Stichting Resonans en het Resonans Koperkwintet voor uitvoering van hedendaagse muziek. Zijn oeuvre bestaat uit composities voor symfonieorkest, kamermuziek, koormuziek, werken voor orgel en andere solo-instrumenten, concerten, werken voor harmonie- en fanfareorkest en filmmuziek. Veel van zijn werken zijn in opdracht geschreven en de meeste zijn in binnen- en buitenland uitgevoerd. Over zijn werkwijze zegt Jo van den Booren: "Voor een groot deel van mijn werk geldt, dat het in de schetsfase nog heel rationeel is. Daarvan moet ik mij tijdens het componeren steeds vrijvechten, wat veel creatieve energie losmaakt. Het mooiste moment is, als de compositie zijn eigen weg gaat afleggen, die je alleen maar hoeft te volgen. Dat is vaak de eerste climax, alsof het dan verder vanzelf gaat. Daar moet ik dan zo weinig mogelijk met mijn hersens tussenkomen." (Mens en Melodie, 2009)
1935 - 1952
Sebastianus Johannes Hubertus (Jo) van den Booren wordt op 14 maart in Maastricht geboren. Hij studeert aan het Muzieklyceum in Maastricht en heeft trompetles van Hubert Cardous. Op jeugdige leeftijd toont hij zich reeds een begaafd improvisator op de trompet en schrijft bovendien een reeks marsen.
1953 - 1959
Jo van den Booren studeert trompet bij Marinus Komst, solotrompettist van het Concertgebouw Orkest. In 1954 wordt hij aangenomen als trompettist bij Het Brabants Orkest. Daarnaast studeert hij compositie bij Antoon Maessen, Louis Toebosch, Ton de Leeuw en Kees van Baaren. Hij vervolgt zijn compositiestudie in 1956 aan de muziekacademie in Bazel bij Klaus Huber. Samen met andere musici richt hij in 's-Hertogenbosch de Stichting Resonans op (later Muziekcentrum De Toonzaal) en het Resonans Koperkwintet.
1959 - 1968
Zes achtereenvolgende jaren wordt een compositie van hem gekozen voor uitvoering tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek. Van den Booren krijgt in 1968 de Visser Neerlandiaprijs voor zijn hobokwartet 'Estremi'.
1975 - 1984
Jo van den Booren dirigeert regelmatig ensembles uit Het Brabants Orkest. Ook dirigeert hij het orkest in uitvoeringen van zijn eigen werk, zoals zijn 'Symphony nr. 1' (1975), 'Symphony nr. 2' (1983) en de eenakters 'Nu Noch' (1978) en 'Het huwelijksaanzoek' (1981).
1985 - 1989
Jo van den Booren schrijft een partituur bij de klassieke film van Carl Dreyer 'La passion de Jeanne d'Arc' uit 1928, die in oktober met groot succes uitgevoerd wordt in Den Bosch, Rotterdam, Gent en Breda door Het Brabants Orkest. Op 7 april 1988 vindt nog een uitvoering plaats onder leiding van Jan Stulen in Der alte Oper in Frankfurt. Voor zijn gehele oeuvre ontvangt Van den Booren in 1989 de Noordbrabantse Cultuurprijs.
1991 - 1993
Van den Booren componeert zijn 'Concert voor orgel en orkest' (1991) ter gelegenheid van het in gebruik nemen van het orgel van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Tijdens het Wereld Muziek Concours 1993 in Kerkrade beleeft het 'Violin concerto no. 1' (1992) voor viool en fanfare zijn première.
1994
Jo van den Booren wordt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij stopt als uitvoerend musicus en werkt hierna uitsluitend nog als componist.
1996
Tijdens de November Muziekdagen gaan in Den Bosch 'Meditazione I, II, III' (1990-1996) voor 12 instrumenten en 'Cyberphony I' (1996) voor luidsprekers in première. In september van dat zelfde jaar gaat in Haarlem 'La soledad sonora (en honor de San Juan de la Cruz)' voor orgel in première.
1999 - 2000
Het Brabants Orkest wijdt een componistenportret aan Jo van den Booren. Hij componeert opnieuw muziek bij een vroege filmklassieker. Ditmaal gaat het om 'De mantel' ('The Overcoat'), een film van Grigori Kozintsev en Leonid Trauberg uit 1926, gebaseerd op het beroemde verhaal van Nikolai Gogol. De muziek gaat in première door Het Brabants Orkest, en kent verdere uitvoeringen in Den Bosch en Utrecht.
2000 - 2002
Van den Booren componeert het drieluik 'San Juan de la Cruz'. De delen zijn: 'Cantico Espiritual' voor sopraan, mezzosopraan en koor, 'Noche Oscura' voor koor; en 'Llama de Amor Viva' voor sopraan, mezzosopraan, koor en harmonium.