alle werken

37 werken in Donemus catalogus

populaire werken

From the Tripod : for loudspeakers, women and listeners / words John Paagiviströmn, by Ton Bruynel

Genre: Vocaal
Subgenre: Vrouwenkoor; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting: VK3 soundtracks

Translucent I : for soundtracks and string quartet, 1976 / Ton Bruynèl

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello); Elektronica met verschillende instrumenten; Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello) met multimedia
Bezetting: 2vl vla vc tape

Ascolta : for tenor solo, mixed choir and soundtracks, 1988 / text by Bert Schierbeek, Ton Bruynèl

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting: ten GK4 soundtracks

nieuwste editie

From the Tripod : for loudspeakers, women and listeners / words John Paagiviströmn, by Ton Bruynel

Genre: Vocaal
Subgenre: Vrouwenkoor; Zangstem(men) en multimedia met of zonder instrument(en)
Bezetting: VK3 soundtracks

 

componist

Bruynèl, Ton

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1934-01-26
Sterfdatum: 1998-05-05
Website: Officiële website

Ton Bruynèl is de eerste Nederlandse componist die een eigen elektronische studio inricht. In vrijwel al zijn werk gebruikt hij combinaties van live gespeelde muziek en op band vastgelegde klanken waarvan de timbres nauw aansluiten bij die van de gebruikte instrumenten, ook al zijn ze veelal geheel elektronisch van origine. Bruynèls muziek heeft een uitgesproken panoramisch karakter. Natuurverschijnselen, beeldende kunst en poëzie zijn voor hem belangrijke inspiratiebronnen. "Ik heb een groot respect voor de instrumentale klank," zegt hij in 1983. "Zoiets moet je niet op band zetten of versterken met contactmicrofoons en luidsprekers. Het gaat er altijd op achteruit, omdat je twee dingen door elkaar gaat gooien. Maar als je een paar instrumenten neerzet, en dan die klanksporen er overheen, dat is schitterend."

1934

Ton Bruynèl wordt geboren op 26 januari te Utrecht.

1952 - 1956

Bruynèl studeert piano bij Wolfgang Wijdeveld aan het Utrechts Conservatorium. Hij oriënteert zich op het gebied van de elektronische muziek aan de universiteit van Delft en later in Utrecht bij de St.E.M. (Studio voor Elektronische Muziek).

1957

Bruynèl richt aan de Utrechtse Schalkwijkstraat een eigen studio in. "Ik wil, net als een schilder of een beeldhouwer. mijn eigen atelier hebben," zegt hij later. Aan het eind van de jaren '60 verhuist hij naar een boerderij aan de Vecht.

1959

Bruynèl vervaardigt zijn eerste elektronische compositie, 'Studie' voor piano en klanksporen.

1966

Tijdens de Internationale Gaudeamus Muziekweek krijgt Bruynèl de prijs voor de 'beste Nederlandse inzending' voor zijn compositie 'Mobile' (1965) voor twee klanksporen.

1971 - 1975

In samenwerking met architect Aldo van Eijck en beeldhouwer Carel Visser exposeert Bruynèl zijn audiovisuele 'Kubusproject' in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Rond deze tijd wordt Bruynèl benoemd tot compositiedocent aan het Utrechts Conservatorium, een functie die hij tot het eind van de jaren '80 zal vervullen. 'Phases' voor orkest en klanksporen wordt uitgevoerd tijdens ISCM 1975 in Parijs.

1983 - 1986

Het Nationale Ballet brengt de productie 'Landschap' met vier werken van Ton Bruynèl. Voor zijn composities 'Chicharras' (1985), een samenwerkingsproject met de dichter Bert Schierbeek) en 'Adieu petit prince' (1983), op teksten van Antoine de Saint-Exupéry , ontvangt Bruynèl in een prijs op het Internationale Festival 1986 voor elektronische muziek te Bourges in Frankrijk. Omstreeks deze tijd vestigt Bruynèl zich in Pedraza de la Sierra in Spanje, maar keert na enkele jaren terug naar Nederland.

1994

Ton Bruynèl verhuist naar Mailly in Frankrijk.

1998

Bruynèl voltooit de video-opera 'Non sono un uccello', een opdracht van de VPRO-televisie die hij realiseert in samenwerking met regisseur Fred van Dijk. Op 5 mei overlijdt Ton Bruynèl op 64-jarige leeftijd in Mailly.

2000

Op 3 februari wordt de Stichting Ton Bruynèl opgericht met als doel zijn werk te beheren en overeenkomstig zijn wens componisten te stimuleren in hun ontwikkeling op het terrein van de elektronische muziek.