alle werken
30 werken in Donemus catalogus
populaire werken
Desesperado : three epigrams for piano, 1990 / André Douw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Pianostuk II : 1984, (rev. 1987) / André Douw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Meyliet : for ensemble, 2001 / André Douw
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
GK4 2cl 2sax-a h 2trp 2trb pf cb
nieuwste editie
Pianostuk I : (piano solo), 1976, revisie 1983 / André Douw
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
componist
Douw, André
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1951-01-01
1951
André Douw werd geboren op 30 april 1951.
Opleiding
Hij studeerde piano, theorie en compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (bij Jan van Vlijmen, Peter Schat en Louis Andriessen). In 1975 deed hij eindexamen piano bij Gérard van Blerk en in 1977 sloot hij het hoofdvak theorie af. Van 1979 tot 1980 studeerde hij in Tokio bij Toru Takemitsu.
Werkzaamheden
Douw was werkzaam als docent theorie en compositie aan de Muziekpedagogische Academie te Hilversum. In het jaar 1990 werkte hij in Californië aan onderzoek ter voorbereiding van een proefschrift over de compositietechnieken van Igor Stravinsky in diens laatste, seriële scheppingsperiode (1954?1966). Dit proefschrift is in 1995 in eigen beheer uitgegeven onder de titel The construction of order and direction in Igor Stravinsky's In Memoriam Dylan Thomas, Canticum Sacrum and Threni. Sinds enige tijd is hij hoofd van de compositieafdeling van het Conservatorium van Amsterdam.
Composities
Tot zijn werken behoren zowel kamermuziek als composities voor orkest en grootschalige vocale werken. In paradiso (1980) voor a cappella koor was geschreven voor het Philharmonisch Koor van Tokio. Styx (1982) voor viool en strijkorkest werd gecomponeerd in opdracht van het Nederlands Kamerorkest. Voor de 65e verjaardag van de KRO schreef Douw een Ave Maria (1989) voor alt, tenor, koor en orkest.
Publicaties
In 1994 verscheen van zijn hand een artikel over Symposion, de opera van Peter Schat en Gerrit Komrij, in Mens & Melodie. In het Tijdschrift voor Muziektheorie publiceerde hij een analyse van Debussy's ... Voiles en La cathédrale engloutie (nov. 1996) en in november 1997 een bespreking van Michael Friedmanns boek Ear Treaning for Twentieth-Century Music.
A. Douw
1997