alle werken

18 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Documents pour servir de canevas : six pieces for ensemble, 1990-1992 / Ivo van Emmerik

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl(pic, fl-b) ob(eh) cl-b trb perc pf vl vla vc

Travelogue : for ensemble, 1997 / Ivo van Emmerik

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl trb perc pf vl vla vc

Valise : for flute, piano and percussion, 1993 / Ivo van Emmerik

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl perc pf

nieuwste editie

Endless House : for 2 pianos and percussion / Ivo van Emmerik

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: 2pf perc

 

componist

Emmerik, Ivo van

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1961-01-01
Website: Officiële website

Ivo van Emmerik is een componist die graag voorbij de grenzen van zijn partituur en zijn genre kijkt. Hij werkt veelvuldig samen met kunstenaars uit andere disciplines en toont grote interesse in de muzikale toepassingen van nieuwe media. Frits van der Waa schrijft al in 1991 over Van Emmeriks dan nog prille carrière: "Ivo van Emmerik is een componist die zijn belangstelling voor filosofie en voor andere takken van kunst niet onder stoelen of banken steekt. Verscheidene van de vijftien composities, die hij sinds 1982 vervaardigde, refereren in hun titel, maar dikwijls ook in de constructie, aan modellen of voorbeelden uit literatuur en beeldende kunst." Van Emmerik componeert voor uiteenlopende bezettingen, variërend van kamermuziek en orkestwerken tot interdisciplinaire werken met dichters en beeldend kunstenaars. Tijd en klankkleur en het daarmee gepaard gaande vermijden van virtuositeit, spelen in Van Emmeriks muziek een belangrijke rol. In veel gevallen wordt een motief in meerdere stukken 'hergebruikt' en in een nieuwe context geplaatst. Zo ontstaat er uit een enkel muzikaal idee een veelheid aan betekenissen. Zijn muziek wordt in heel Europa uitgevoerd door vooraanstaande musici en op festivals zoals de Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt (1990), het Holland Festival (1991), de Biennale Zagreb (1991), het Festival SpatioMusica ( 1998) en het Transit Festival Leuven (2004).

1961 - 1988

Ivo van Emmerik wordt geboren in Amsterdam. Hij studeert compositie bij Robert Heppener aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en bij Brian Ferneyhough, Frederic Rzewski en Walter Zimmermann aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast neemt hij deel aan zomercursussen in Middelburg bij Morton Feldman en John Cage.

1989

Hij behaalt zijn diploma aan het Koninklijk Conservatorium met eervolle vermelding. Onder leiding van René Uijlenhoet studeert hij elektronische muziek en computer-toepassingen.

1990 - 2001

Van Emmerik treedt aan als artistiek adviseur bij Stichting Prime in Groningen. In die hoedanigheid is hij betrokken bij de organisatie van festivals rond Morton Feldman (1991), John Cage (1992), Dieter Schnebel (1993), Christian Wolff (1994), Luc Ferrari (1995), Henry Brant (1997), George Crumb (2000) en Wolfgang Rihm (2001).

1991

Zijn compositie 'Thought' (1990) voor 3 solisten (basfluit, basklarinet en piano) en orkest gaat op 21 juni in première tijdens het Holland Festival. Het werk wordt uitgevoerd door Het Trio (Harry Sparnaay, Harrie Starreveld en René Eckhardt) en het Residentie Orkest onder leiding van Hans Vonk en Alexandru Lascae.

1992 - 1997

In nauwe samenwerking met het Ives Ensemble componeert Ivo van Emmerik 'Documents pour servir de canevas' (1990-1992), een cyclus van 6 composities voor ensembles van drie tot acht musici Vanaf het midden van de jaren 90 krijgen ruimtelijke elementen een prominentere plek in het werk van Van Emmerik, bijvoorbeeld in 'La machine à lire - De Leesmachine A-D' (1994), een multimediale samenwerking met fotograaf en filmmaker Frank Zweers en kunstschilder Ellie van der Meer. Het orkestwerk 'Ventriloquist' (1996-1997), opgedragen aan zijn leraar Robert Heppener, beleeft in 1996 zijn première door het Nederlands Kamerorkest en dirigent Ed Spanjaard. Onder leiding van Lucas Vis wordt het werk het jaar erop uitgevoerd tijdens een concert ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van Donemus.

1998 - 1999

Ivo van Emmerik wordt benoemd tot docent muziekgeschiedenis van de 20e eeuw aan het conservatorium van de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Zwolle. 'Birdstone' (1998), een compositie voor twee instrumentale groepen, gaat op 21 maart in première met het Ives Ensemble. Als een van de eersten in Nederland schrijft Van Emmerik een werk speciaal voor cd-rom, in nauwe samenwerking met beeldend kunstenaars: 'Als een gelaat van zand bij de grens der zee'.

2000 - 2001

Voor de Concertzender schrijft Van Emmerik het elektronisch radiohoorspel 'Tahafut al-tahafut'. De KRO zendt zijn 'StringQ' uit, een interactieve realtime muziekgenerator.

2002 - 2004

Ivo van Emmerik stopt als artistiek adviseur bij Stichting Prime. Op 28 en 29 mei 2004 vindt de première plaats van het concert-spectacle 'De page en page' voor 4 musici, film, dans, licht en musique concrète in Evian (Frankrijk).

2009

Op 30 november vindt in de Reulandzaal van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle de eerste uitvoering plaats van 'Talk save us!' (1998/2009), een elektronisch radiohoorspel op teksten van Michel Foucault, James Joyce, Raymond Roussel en Homerus.