alle werken
populaire werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
nieuwste editie
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
componist
Fuhler, Cor
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1964-07-03
Website:
Myspace
Als Cor Fuhler (Barger-Oosterveld, 3 juli 1964) vanuit Drenthe naar Amsterdam komt, is hij vooral pianist. Wel heeft hij een voorkeur voor vreemde en bijzondere klanken, zodat hij al snel het binnenwerk van de piano gaat prepareren en bespelen met paukenstokken, ebows (een soort elektronische strijkstok) en andere objecten. Hij zoekt naar obscure orgeltjes, clavecimbels, en andere ongebruikelijke toetsinstrumenten. Zelf bouwt hij een zogeheten 'keyolin', een met toetsen bespeelbare viool. Al deze toetsinstrumenten zet hij in bij zijn eigen groepen, zoals het kamermuziek-achtige ensemble Carduelis Carduelis, het trio Fuhler/Bennink/De Joode, het Cortet en het grote Corkestra. Zijn interesse voor analoge synthesizers en elektronica (soms in combinatie met akoestische instrumenten) kan hij botvieren in het duo met Gert Jan Prins, The Flirts, en in het internationale elektronica-orkest MIMEO, waarvan hij sinds 1997 deel uitmaakt. Sinds kort leidt hij ook een nieuwe improvisatiegroep, Pluk de Dag, waarin hij gitaar speelt.
1983 - 1989
Al tijdens zijn studie aan het Amsterdamse conservatorium begint Cor Fuhler allerlei eigen groepen, zoals een trio (met Jan Hans Berg contrabas en Martin van Duynhoven drums) en het kamermuziek-achtige kwintet Wakker op Zee. Hierin spelen naast Fuhler (piano en harmonium), Paul Pallesen (gitaar), Arjen de Graaf (altviool) , Misha Kool (contrabas) en Panc Daalder (marimba)
1990
Fuhler vormt het sextet Canabina Canabina, met trombonist Joost Buis, hoboïst Eduard Wesley (later Maud Sauer), violiste Alison Isadora, synthesizerspeler Michiel Scheen en contrabassist Jan Nijdam. Om hasj-associaties te vermijden verandert hij de naam na verloop van tijd in Carduelis Carduelis, en haalt hij klarinettist Ab Baars in de groep ter vervanging van Maud Sauer. In deze bezetting blijft het ensemble tot 1996 bestaan. In 1994 voert hij met de groep een compositieopdracht uit voor de provincie Drenthe, waarvoor hij zangeres Jannie Pranger aan het ensemble toevoegt.
1991
De artistiek leider van het Bimhuis Huub van Riel nodigt Cor Fuhler uit voor de tweede October Meeting. Hij speelt hier met een door hemzelf samengesteld kwartet, met cellist Tristan Honsinger, bassist Maarten Altena en drummer Wim Janssen.
1993
Met zanger Han Buhrs, bassist Wilbert de Joode en drummer Michael Vatcher vormt Fuhler de collectieve nieuwe groep Diftong, die ook speelt tijdens de uitreiking van de Podiumprijs aan Buhrs in het Amsterdamse Bimhuis. Voor deze gelegenheid inviteert Buhrs de Amerikaanse trombonist George Lewis als gast bij het kwartet.
1994
De gebroeders Jacq (gitaar) en Bert Palinckx (bas) nemen Cor Fuhler op in hun groep Palinckx. The Naked Girls From Tilburg is de eerste CD van het kwintet, met trombonist Joost Buis en drummer Jim Meneses. The Psychedelic Years en Border - Live in Zürich volgen, voor Fuhler de groep in 1997 weer verlaat.
1995
Het trio Fuhler/Bennink/De Joode wordt gevormd en produceert in 1998 een eerste CD, Zilch, die in zeer beperkte oplage op Fuhlers eigen label Conundrom verschijnt. Nog hetzelfde jaar volgt een tweede CD, Bellagram, die via het Geestgronden-label een ruimere verspreiding krijgt. In 2002 volgt een derde, Tinderbox, bij DATA Records. Het trio speelt veel in Nederland, maar ook op buitenlandse festivals, zoals in Moers (Duitsland), Nickelsdorf (Oostenrijk), Bologna (Italië), Toronto, Calgary en Vancouver (Canada).
1996
Vanuit zijn interesse in gamelan schrijft Fuhler zowel het script als de muziek voor het muziektheaterstuk Wayang Detective, voor gamelan, improvisatoren en een wayang-speler.
1997
Het internationaal bezette MIMEO-orkest neemt Fuhler in de gelederen op. Hij combineert hierin de akoestische piano met analoge live elektronica. De enige andere Nederlander in de groep is Gert Jan Prins, met wie hij later geregeld gaat samenwerken.
1999
In fluitiste Anne La Berge en slagwerker Steve Heather vindt Fuhler twee gelijkgestemde zielen, wat het het gebruik van elektronica naast akoestische instrumenten betreft. Het drietal geeft een concertserie in Amsterdam onder de naam Kraakgeluiden (de naam is dubbelzinnig, omdat de optredens aanvankelijk vooral in kraakpanden plaatsvinden).
2000
Samen met Wilbert de Joode, Eric Boeren, Tobias Delius en Wolter Wierbos begint hij het muzikantencollectief Stichting dOeK (de Oefening de Kunst). Naast de promotie van geïmproviseerde muziek stelt de stichting zich ten doel jaarlijks een festival te organiseren waarin de dOeK-leden eigen groepen presenteren en (ad hoc-)samenwerkingen aangaan met internationale improvisatoren. Met Gert Jan Prins (die vooral experimenteert met de klankmogelijkheden van 'slecht' afgestelde radio's en tv's) vormt Fuhler het elektronica-duo The Flirts. Ze spelen onder meer in de VS, Australië en Nieuw-Zeeland. Op het Amerikaanse Erstwhile Records verschijnt de titelloze eerste CD.
2003
Het Cortet (met saxofonist John Butcher, synthesizer-speler Thomas Lehn en harpist Rhodri Davies) is erop uit om met akoestische instrumenten een klankidioom te scheppen dat de elektronische muziek benadert. Hun plaatdebuut HHHH verschijnt op het label Unsounds. Ook het grotere Corkestra gaat uit van akoestische instrumenten, en combineert houtblazers (fluitiste Anne La Berge en de saxofonisten-klarinettisten Tobias Delius en Ab Baars), snaarinstrumenten (gitarist Andy Moor, cymbalom-speelster Nora Mulder en contrabassist Wilbert de Joode) en slagwerk (Tony Buck en Michael Vatcher). Het nonet neemt een titelloze CD op, die in 2004 wordt uitgebracht door DATA Records.
2005
De Japanse gitarist-bandleider Otomo Yoshide vraagt Fuhler voor zijn New Jazz Orchestra, een grote band die ook weer akoestische instrumenten met elektronica combineert. Fuhler neemt twee CD's op met de groep, ONJO, en Out To Lunch (met bewerkingen van de muziek van Eric Dolphy).
2006
Onder de naam Het Kabinet brengt Cor Fuhler een groep samen van muzikanten die in onbruik geraakt zijnde instrumenten bespelen. Aleks Kolkowski hanteert daarin de Stroh-viool, een instrument met een soort toeter eraan vast. Frank van Bommel neemt plaats achter een harmonium, Jacq Palinckx bespeelt de luit, en Michael Vatcher de glasharmonica. Op het dOeK-festival # 5½ is de groep te horen; de aldaar gemaakte opnamen brengt Fuhler later uit op zijn eigen Conundrom-label.
2007
Speciaal voor het dOeK Festival # 6 stelt Cor Fuhler een trio samen met de Duitse (schuif)trompettist Axel Dörner en de Australische harpiste Clare Cooper. De groep gaat verder onder de naam Crax, en in 2008 geeft Fuhler op zijn eigen Conundrom-label een korte, eerste CD uit.
2009
Om uiting te geven aan zijn liefde voor snaren, richt Cor Fuhler een nieuw kwartet op, Pluk de Dag. Hierin speelt hij zelf gitaar, Nora Mulder cymbalom, Oscar Jan Hoogland elektrisch clavichord en Wilbert de Joode contrabas.