alle werken

45 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Triptyque : for mezzo-soprano and piano, 2002 / poems by Guillaume Apollinaire, Micha Hamel

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en piano
Bezetting: sopr-m pf

Nalatige liederen / Micha Hamel

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: bar pf vc

Nalatige liederen / Micha Hamel

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: bar pf vc

nieuwste editie

Plastic Soep : voor kinderkoor, tenor en ensemble / Micha Hamel, op tekst van Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes

Genre: Vocaal
Subgenre: Kinderkoor en instrumenten
Bezetting: ten-solo KK cl sax-a pf db

 

componist

Hamel, Micha

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1970-07-08
Website: Officiële website

Micha Hamel wist dat hij componist wilde worden toen hij op zijn 14e de film 'Amadeus' zag. Hij volgde dan ook een opleiding tot componist en dirigent, na een jaar filosofie te hebben gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1993 treedt hij veelvuldig op als dirigent. In eerste instantie met modern repertoire, maar gaandeweg ook met klassieke en romantische muziek. In eerste instantie orkestmuziek en werk voor groot ensemble, later ook koormuziek en opera. In 2003 debuteert hij tevens als dichter in het tijdschrift De Gids. Zijn composities worden door de belangrijkste Nederlandse orkesten en ensembles uitgevoerd, waaronder het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Kamer Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Schönberg Ensemble, Ives Ensemble en Slagwerkgroep Den Haag. Paul Janssen omschrijft in een in 2000 uitgegeven componistenbrochure van Donemus over zijn werk het volgende: “Altijd op zoek naar onmogelijk geachte stijlhuwelijken, altijd op zoek naar verrassende instrumentcombinaties, en altijd zo formulerend dat de luisteraar het betoog kan volgen. Met aandacht, met een glimlach, vol afschuw, iedere compositie van Hamel is een milde prikkeling van de zinnen (…). Alles tot een nieuwe betekenisvolle samenhang te creëren, dat is de hypothese van Micha Hamel.”

1970

Op 8 juli wordt Micha Hamel in Amsterdam geboren.

1986

Hij neemt privé-lessen compositie en orkestdirectie bij Huub Kerstens, nadat hij eerst piano en hobo heeft gespeeld. Aansluitend volgt hij op uitnodiging van Reinbert de Leeuw masterclasses bij Morton Feldman en John Cage.

1992

Hamel neemt deel aan de International Dance Course for Professional Choreographers and Composers.

1993

Micha Hamel ontvangt vervolgens twee compositieopdrachten: één van de Londense dansgroep VOLTaire, voor het Brighton Festival, en één van de Mark Baldwin Dance Company. Sinds 1993 is Hamel gastdirigent bij zowel de radio-orkesten als kleinere ensembles en het Nederlands Kamerkoor.

1994

Hamel studeert af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag (compositie bij Diderik Wagenaar en Konrad Boehmer, orkestdirectie bij Ed Spanjaard en Jac van Steen). In een interview in Vrij Nederland (2002) zegt Hamel erg door Boehmer te zijn beïnvloed: “Hij leerde me dat componeren echt een vak is, dat je uiteindelijk gewoon moet gaan zitten en schrijven.” Hierna neemt hij deel aan de compositieklas van het Tanglewood Music Center, waar hij studeert bij Mario Davidovsky en Louis Andriessen. Hij krijgt voor zijn compositie 'Fructus' (1993) de Aanmoedigingsprijs voor Compositie.

1995

Micha Hamel schrijft zijn eerste orkestwerk, 'Wintergezicht' (1995), dat hij later zal herzien. Onder zijn eigen leiding gaat het werk op 15 juni in première in het Muziektheater in Amsterdam. Uitvoerenden zijn het Nationale Ballet en het Nederlands Ballet Orkest, de choreografie is van Toer van Schayk. Het stuk is gebaseerd op een paar akkoorden uit het begin van Franz Schuberts 'Winterreise', het lied 'Gute Nacht'.

1997

Het Radio Filharmonisch Orkest ontvangt de Bernard Haitink Beurs, waarop chef-dirigent Edo de Waart hem aanstelt als assistent-dirigent. Hij vervult deze functie gedurende twee seizoenen. Daarnaast werkt hij samen met de dirigenten Peter Eötvös, Essa-Pekka Salonen en Claus Peter Flor. In een interview in Vrij Nederland (2002) zegt hij dat hij in die twee jaar “een groot ontzag heeft gekregen voor zijn [De Waarts] eerlijke manier van musiceren.”

1998

Aan Hamel wordt de Elisabeth Everts Prijs, een tweejaarlijkse prijs voor talentvolle musici toegekend. Voor het Kirill Kondrashin dirigentenconcours schrijft hij 'Vuurdoop' (1998). Volgens Paul Janssen (2000) wil Hamel “één keer in zijn leven een klank schrijven waar luisteraar en musici als het ware tegenaan konden leunen. Die vette zinrijke klank werd het uitgangspunt van het hele werk. Die klank-eros is een voornaam kenmerk in het werk van Hamel.”

1999

Micha Hamel ontvangt de Kersjes-van de Groenekan Prijs, die hem onder meer in staat stelt bij Mark Elder te studeren. Hamel treedt voor het eerst op met EnsembleModern uit Frankfurt.

2000

In oktober is Hamel, samen met Guus Janssen, de centrale componist op het vierdaagse 'Festival in de Branding' dat een overzicht geeft van zijn belangrijkste composities tot dan toe.

2000 - 2002

Hamel is chef-dirigent van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Voor het Internationaal Vocalisten Concours 2002 schrijft hij een opdrachtcompositie, 'Triptyque', op tekst van Apollinaire. Hij draagt het werk op aan literatuurcriticus en schrijver Michaël Zeeman.

2003

Bij de Nationale Reisopera leidt Hamel de opvoering van de opera 'King Priam' (1985) van Michael Tippett. Hij publiceert acht gedichten in het literaire tijdschrift 'De Gids', gevolgd door nog eens zes gedichten in het januarinummer 2004.

2004

Hamel dirigeert op 8 juni 2004, tijdens het Holland Festival, de première van Jan van de Putte's 'Wet Snow' (2004), een productie van de Nationale Reisopera. Ook verschijnt bij uitgeverij Augustus Hamels eerste, door de pers goed ontvangen dichtbundel 'Alle enen opgeteld'. De bundel wordt genomineerd voor de Cees Buddinghprijs (Maatschappij der Nederlandse Letterkunde). Hamel krijgt met zijn debuut de Lucy B.-van der Hoogt-prijs. Tijdens de Kurt Thomas dirigentencursus 2004 geeft Hamel een master class.

2006

Hamel debuteert bij het Hallé Orchestra (Manchester), waar hij onder meer Frans repertoire (Hector Berlioz en Maurice Ravel) dirigeert. Eind van het jaar verschijnt Hamels tweede dichtbundel: 'Luchtwortels' (uitg. Augustus). Hiermee wordt hij genomineerd voor de J.C. Bloemprijs en de Jo Peters poëzieprijs.

2007

Hamel zit, samen met Sander van Maas (hoogleraar muziekwetenschap/filosoof) en Bob Zimmerman (componist/arrangeur) in de jury van de Prijsvraag Beginnende Componisten (VSB Poëzieprijs).

2008

Hamels tragische operette, 'Snow White' (2007), gaat bij de Reisopera in première. Sinds 2008 is Hamel artistiek leider van de Nederlandse Muziekdagen.

2010

In januari verschijnt Hamels derde dichtbundel, 'Nu je het vraagt' bij uitgeverij Augustus. In september begint hij als lector Nieuw Muziektheater aan de Hogeschool voor de Kunsten Codarts in Rotterdam.