alle werken

162 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Sonate no. 3 : voor viool en piano, 1961, revisie 2001 / Hans Kox

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool en toetsinstrument
Bezetting: vl pf

Stray Birds : for trumpet / organ duet / Hans Kox

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Trompet en toetsinstrument
Bezetting: trp org

Cyclophony XIV : (The birds of Aengus), for violin and harp, 1992 / Hans Kox

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: hp vl

nieuwste editie

Concerto : per violoncello ed orchestra / Hans Kox

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en orkest
Bezetting: vc-solo fl ob cl fg trb(trb-b) perc str

 

componist

Kox, Hans

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1930-05-19
Sterfdatum: 2019-02-25
Website: Featured Composer's Page ; Officiële website

Hans Kox is in een muzikaal gezin geboren. Nog tijdens zijn studie compositie, debuteert hij tijdens de Gaudeamus Muziekweek met zowel een strijktrio als een pianosonate. Na vijftien jaar directeurschap van de Muziekschool te Doetinchem vestigt Kox zich in Haarlem, waar hij onder meer werkt als adviseur van het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Vanaf 1984 wijdt hij zich uitsluitend aan het componeren. Daartoe zoekt hij afzondering, want "componeren is nu eenmaal het eenzaamste vak van de wereld. Dat wist ik toen ik eraan begon, en ik wil ook eigenlijk niets anders." In ruim vijftig jaar voltooit Hans Kox zo'n 150 werken.

1930

Hans Kox wordt op 19 mei in Arnhem geboren.

1946 - 1948

Eerst studeert Hans Kox bij zijn vader, die organist en koordirigent is. Vervolgens begint hij een muziekstudie 'buitenshuis' aan het Utrechts Conservatorium. Na de twee jaar stapt Kox over naar een pianostudie bij Jaap Spaanderman in Amsterdam.

1951

Henk Badings neemt Hans Kox als student compositie aan. Badings, wiens vakmanschap Kox bewondert, bereidt zijn student voor op het staatsexamen.

1953 - 1954

Met twee composities neemt Hans Kox deel aan de Gaudeamus Muziekweek in Bilthoven. Zijn muziek is zonder boodschap of bedoeling. Zelf zegt Kox hierover: "Ik wil met mijn muziek niets filosofisch zeggen. Mijn muziek is alleen maar muziek, klank wat je daar verder ook onder moet verstaan. Ik wil geen enkele boodschap verkondigen. Muziek is zichzelf wat je daar ook verder onder moet verstaan. Muziek is zichzelf en als het iets uitdraagt is het mijns ondanks." Tijdens het Internationale Orgelconcours te Haarlem wordt 'Preludium en Fuga' (1954) onderscheiden met een derde prijs.

1955 - 1956

Kox sluit met succes zijn studie bij Henk Badings af. De 'Little Lethe Symphony' (1956) voor jeugdorkest wordt voltooid. Kox krijgt een aanstelling als directeur van de Muziekschool te Doetinchem. Hij wordt dit jaar onderscheiden met twee prijzen: de Culturele Prijs van de Gemeente Arnhem en de Muziekprijs van de Gemeente Amsterdam.

1957 - 1959

Kox componeert 'Concertante muziek' voor hoorn, trompet, trombone en orkest. Het is een opdrachtcompositie van het Concertgebouworkest tere ere van het 25-jarige dirigentschap van Eduard van Beinum. Hans Kox krijgt de Visser-Neerlandia Prijs voor zijn eerste Symfonie (1959).

1961

Kox componeert voor de derde maal een werk - 'Vier stukken voor strijkkwartet' - in de zogeheten 31-toonsstemming, een toonsysteem dat in de 17e eeuw is ontworpen door Christiaan Huygens. Eerder schreef hij de 31-toonswerken 'Passacaglia en koraal' (1960) voor orgel, en 'Drie stukken' (1958) voor viool.

1966

De tweede 'Symfonie' wordt voltooid. Hoewel hij nog altijd gegrepen is door de symfonische taal van Gustav Mahler schudt hij die invloed van zich af om meer formele vrijheid te verkrijgen. Ook experimenteert hij met ongebruikelijke timbre-effecten.

1969

Kox componeert 'In those days', voor twee gemengde koren en orkest. Kox dirigeert zelf de eerste uitvoering. Op 4 mei, tijdens de Dodenherdenking, is daarvan een opname te zien op de Nederlandse televisie.

1970

In navolging van György Ligeti past Hans Kox de nieuwe technieken toe in het orkestwerk 'Phobos'. De televisieopname van 'In those days' krijgt de Prix Italia. De componist verhuist naar Haarlem en wordt adviseur bij het Noordhollands Philharmonisch Orkest.

1971

In 'Six one-act plays' zet Kox zijn verkenning van nieuwe vormen en timbres voort. Het 'Requiem for Europe', voor vier gemengde koren, 2 orgels en orkest, wordt voltooid.

1973

Hans Kox begint aan de opera 'Dorian Gray' op een eigen libretto, naar de roman van Oscar Wilde.

1974

Kox wordt benoemd tot docent compositie aan het Utrechts Conservatorium. Hij ontvangt de 1e Prijs van het Rostrum of Composers voor L'Allegria (1967) voor sopraan en orkest.

1983 - 1984

'Irold's youth' voor orkest, is geschreven voor het 50-jarig jubileum van symfonieorkest Con Brio te Amsterdam. Kox beëindigt zijn docentschap compositie aan het Utrechts Conservatorium.

1985

De 'Anne Frank cantate (A child of light)' gaat op 4 mei in première. De 'Amsterdam cantate' komt gereed en Kox voltooit zijn derde 'Symphony'. De motto's daarvan zijn afkomstig uit het bijbelboek Jesaja.

1987

Voor het Internationale Muziekconcours Scheveningen schrijft Kox het verplichte werk, 'Le songe du Vergier', voor cello en orkest.

1989 - 1991

Het oratorium 'Sjoah', een opdracht van de NCRV ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan, gaat op 17 november in première. De opera 'Das grüne Gesicht' wordt na tien jaar voltooid.

1995 - 1998

'Das Credo quia absurdum', is één van Kox' composities die de vervolging van de Joden gedurende de twintigste eeuw thematiseert. In 1998 voltooit Kox 'Das Lied des Exils' voor hobo en orkest.

2003

In maart gaat de kameropera 'Rochester's second bottle' in première in Birmingham.

2005

De vijfenzeventigste verjaardag van Hans Kox wordt dit jaar gevierd met een aantal concerten met premières. In opdracht van De Doelen componeert Kox zijn vierde vioolconcert voor de Britse violist Daniel Hope en het Rotterdams Kamerorkest. Bij de première op 26 mei wordt tevens het boek 'Hoog spel: Het levensverhaal van componist Hans Kox' van Bas van Putten (uitg. Contact) gepresenteerd.

2008

Op 25 april klinkt in Utrecht de première van 'Those evenings of the brain' voor sopraan en orkest, op gedichten van Emily Dickinson.

2010

Hans Kox ontvangt op 28 november de penning van verdienste van de stad Haarlem. De uitreiking vindt plaats in de Philharmonie, na een muzikale hommage aan de Haarlemse componist, die dit jaar de tachtigjarige leeftijd bereikt.

2011

De geplande semi-concertante première van de opera 'Das grüne Gesicht' (1991) tijdens het Holland Festival 2012 is door het Residentie Orkest afgezegd ten gunste van een concert in het hoofdkantoor van de Verenigde Naties in New York.

2012

De eenakter 'Lalage’s Monoloques', voor sopraan, viool en piano naar een tekst van Edgar Allan Poe, gaat op 31 maart in première in het voormalige stoomgemaal Museum de Cruquius in de Haarlemmermeer.