alle werken
26 werken in Donemus catalogus
populaire werken
XXII: any two : woodwinds, 1975 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Variabele instrumentatie; Variabele instrumentatie
Bezetting:
variable
XXI:3 : No time at all, for bass clarinet and piano, '73 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet en toetsinstrument
Bezetting:
cl-b pf
XVI : Trajectoire, pour 16 chanteurs et 11 instrumentistes, 69/70 / Jos Kunst
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en instrumenten
Bezetting:
4sopr 4alt 4ten 4bas fl(picc) ob cl fg h 2perc hp vl vla vc
nieuwste editie
XXI:1 : Solo identity I, for bass clarinet, 1972 / Jos Kunst
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Klarinet
Bezetting:
cl-b
componist
Kunst, Jos
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1936-01-03
Sterfdatum:
1996-01-18
Website:
Officiële website
Jos Kunst was bovenal een denker: al zijn werk, of het nu muziek, poëzie, essayistiek of wetenschappelijk onderzoek betreft, draait om de verbinding tussen maker, object en waarnemer. Die vormde, volgens Kunst, een 'leerproces' waaraan logische processen ten grondslag liggen die in mathematisch-logische termen te beschrijven zijn - wat overigens allerminst wil zeggen dat hij als kunstenaar geheel vertrouwde op regels of wetten. Zijn idioom is uitgesproken avant-gardistisch, maar Kunst onderzocht ook daarin de grenzen: "Laat ieder zijn oren wijd open zetten, en voor het overige denken waaraan hij wil. Als alles goed gaat zal de muziek dan zijn denken beetpakken, en er zo al geen substantie, dan toch vorm aan geven. En misschien is de productie van betekenisstructuren, van denkhoudingen, op den duur zelfs wel effectiever dan het opleggen van concrete ideeën. Misschien is muziek nog wel ergens goed voor", scheef hij in de tekst die hij als standaardtoelichting meegaf aan zijn werken.
1953 - 1966
Jos Kunst (3 januari 1936, Roermond) studeert volgens een door hemzelf opgestelde biografie vanaf 1953 Romaanse letteren, vanaf 1961 mathematische logica en vanaf 1963 muziek (bij Joep Straesser en Ton de Leeuw).
1967 - 1969
Kunst behaalt de AVRO-aanmoedigingsprijs van de Internationale Gaudeamus Competitie voor 'Insecten' (1966) voor 13 strijkers en twee jaar later krijgt hij de eerste prijs van de Internationale Gaudeamus Competitie voor het orkestwerk 'Arboreal' (1968)
1970
Jos Kunst sluit zijn studie aan het Amsterdams Conservatorium af met het behalen van de Prijs voor Compositie. Hij is in deze periode tevens werkzaam als docent Franse letterkunde en doceert hedendaagse muziek en compositie aan de conservatoria van Zwolle en Amsterdam.
1972
In samenwerking met Jan Vriend componeert Jos Kunst 'Elements of Logic' voor blaasorkest.
1975
Kunst stopt met componeren. Hij heeft naar eigen zeggen "geen vertrouwen meer in het bestaan van enige ook maar enigszins vitale en betrokken cultuurgroep die de zgn. 'nieuwe' klassieke muziek levensvatbaar zou kunnen maken en waarmee hij zich, al was het maar op afstand, een beetje verbonden zou kunnen voelen. Wil zich toch met de muziek blijven bemoeien, en kiest daarom voor de lange omweg via de wetenschap, in dit geval dus de muziekwetenschap."
1976
Kunst wordt aangesteld als docent voor de muziek van de twintigste eeuw bij de vakgroep Muziekwetenschap van de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij houdt zich vooral bezig met de ontwikkeling van de cognitieve muziekwetenschap, waarin niet zozeer de compositie, als wel de luisteraar object van onderzoek is.
1978
Jos Kunst promoveert op het proefschrift 'Making sense in music. An enquiry into the formal pragmatics of art' (Communication & Cognition, Gent).
1982
Kunst publiceert de gedichtenbundel 'Niemand blijft ooit zichzelf' (Meulenhoff, Amsterdam).
1988
Kunst staakt zijn docentschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Bij Nijhoff verschijnt zijn boek 'Filosofie van de muziekwetenschap'.
1989
Kunst hervat het componeren. Tevens legt hij zich toe op de geschiedenis van het platonisme in de oudheid.
1995
Kunst voltooit zijn laatste volledige compositie, het 'Concertino' voor piano, blazers en slagwerk.
1996
Jos Kunst overlijdt op 18 januari te Utrecht.