alle werken

84 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Symmetrical memories : for violoncello and orchestra, 1988 / Tera de Marez Oyens

Genre: Orkest
Subgenre: Cello en orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 4perc hp str vc-solo

Deposuit potentes de sede : for mixed choir, 1971 / Tera de Marez Oyens

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK3

Confrontations : concerto for piano and orchestra, 1990 / Tera de Marez Oyens

Genre: Orkest
Subgenre: Piano en orkest
Bezetting: 2fl fl(pic) 2ob ob(eh) cl cl(cl-b) 2fg 4h 3trp 3trb tb timp 3-4perc cel hp str pf-solo

nieuwste editie

Deducties 1964 : hobo, clavecimbel / Tera de Marez Oyens

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-11 spelers)
Bezetting: ob cemb

 

componist

Marez Oyens, Tera de

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1932-08-05
Sterfdatum: 1996-08-29

Tera de Marez Oyens is de belangrijkste vrouwelijke Nederlandse componist van de twintigste eeuw. Haar oeuvre telt ongeveer tweehonderd werken en reikt van gebruiksvriendelijke muziek voor amateurs tot moderne, stilistisch zeer gevarieerde werken voor uiteenlopende bezettingen. Bijzonder is ook haar affiniteit met elektronische muziek. Even opvallend is dat in menige compositie haar grote maatschappelijke en politieke betrokkenheid doorklinkt. Ze is achtereenvolgens gehuwd geweest met Gerrit de Marez Oyens, Menachem Arnoni en de fameuze tekenaar/schrijver Marten Toonder.

1932

Tera de Marez Oyens wordt op 5 augustus geboren te Velsen als Woltera Gerharda Wansink.

1948 - 1960

Tera de Marez Oyens studeert piano bij Jan Odé aan het Amsterdams Conservatorium en daarnaast klavecimbel, viool en directie. Zij componeert 'Zuid-Afrikaanse liederen', voor hoge vrouwenstem en piano (1951). Vervolgens studeert zij compositie en instrumentatie bij Hans Henkemans en elektronische muziek bij Gottfried Michael Koenig aan het Instituut voor Sonologie van de Universiteit van Utrecht. Ze doceert aan onder andere de Academie voor Expressie te Utrecht en de Universiteit van Utrecht.

1964

De Marez Oyens krijgt de Visser Neerlandiaprijs voor 'Der Chinesische Spiegel' (drie liederen voor orkest en tenorsolo, 1963). Ze componeert haar eerste elektronische werk, 'Etude II'.

1973

De Marez Oyens componeert veertien melodieën voor het Liedboek voor de Kerken.

1975

Op 6 september dirigeert De Marez Oyens als eerste vrouw het Overijssels Philharmonisch Orkest met een van haar eigen composities.

1977 - 1987

Tera de Marez Oyens wordt benoemd tot docent compositie en hedendaagse muziek aan het Conservatorium van Zwolle.

1978

Het boek 'Werken met moderne klanken' verschijnt bij De Toorts, Haarlem.

1980 - 1985

De Marez Oyens bezoekt het eerste International Congress on Women in Music, en blijft nadien actief op dit gebied, ook als vertegenwoordiger van de in 1985 opgerichte stichting Vrouw en Muziek. "Ik ben niet a priori van aparte vrouwenclubs," zegt ze overigens. "Op een festival heb ik een lezing gehoord van een vrouw die ons ervoor waarschuwde dat wij niet inde voetsporen van de mannelijke componist moesten treden, maar onze eigen 'vrouwelijke' weg moeten volgen. Wat bedoelt ze daarmee? Zo'n bewering maakt mij eigenlijk kwaad. Ik wil gewoon goede muziek schrijven."

1988

De Marez Oyens componeert 'Symmetrical Memories', voor cello en orkest, voor het Internationaal Celloconcours in Scheveningen.

1989

De Marez Oyens is 'composer in residence' aan de Georgia State University in Atlanta. Ze behaalt de eerste prijs in een compositiewedstrijd in Dublin met 'Dublin Quartet'.

1995

De Marez Oyens componeert 'Unison' voor orkest ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Verenigde Naties.

1996

Tera de Marez Oyens huwt op 23 mei met Marten Toonder. Ze overlijdt op 29 augustus te Hilversum, 64 jaar oud. Na haar overlijden wordt de Stichting Tera de Marez Oyens Fonds opgericht. De stichting stelt tweejaarlijks een prijs ter beschikking.

2009

De Stichting Tera de Marez Oyens Fonds besluit een compositieopdrachtprijs uit te reiken aan componisten die nog niet zo heel lang bezig zijn met componeren. Het bestuur heeft met deze prijs aansluiting gezocht bij de bestaande Henriëtte Bosmansprijs van het GeNeCo. Tijdens de Nederlandse Muziekdagen wordt de prijs uitgereikt aan de Colombiaanse Natalia Domínguez Rangel.