alle werken
84 werken in Donemus catalogus
populaire werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en piano
Bezetting:
medium pf
Lenaia quintet : for string quartet and flute, 1982 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijkinstrument(en)
Bezetting:
fl 2vl vla vc
Concerto for horn and tape : 1980 / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Hoorn; Elektronica met verschillende instrumenten; Hoorn met multimedia
Bezetting:
h tape
nieuwste editie
Deducties 1964 : hobo, clavecimbel / Tera de Marez Oyens
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
ob cemb
componist
Marez Oyens, Tera de
Nationaliteit:
Netherlands
Geboortedatum:
1932-08-05
Sterfdatum:
1996-08-29
Tera de Marez Oyens is de belangrijkste vrouwelijke Nederlandse componist van de twintigste eeuw. Haar oeuvre telt ongeveer tweehonderd werken en reikt van gebruiksvriendelijke muziek voor amateurs tot moderne, stilistisch zeer gevarieerde werken voor uiteenlopende bezettingen. Bijzonder is ook haar affiniteit met elektronische muziek. Even opvallend is dat in menige compositie haar grote maatschappelijke en politieke betrokkenheid doorklinkt. Ze is achtereenvolgens gehuwd geweest met Gerrit de Marez Oyens, Menachem Arnoni en de fameuze tekenaar/schrijver Marten Toonder.
1932
Tera de Marez Oyens wordt op 5 augustus geboren te Velsen als Woltera Gerharda Wansink.
1948 - 1960
Tera de Marez Oyens studeert piano bij Jan Odé aan het Amsterdams Conservatorium en daarnaast klavecimbel, viool en directie. Zij componeert 'Zuid-Afrikaanse liederen', voor hoge vrouwenstem en piano (1951). Vervolgens studeert zij compositie en instrumentatie bij Hans Henkemans en elektronische muziek bij Gottfried Michael Koenig aan het Instituut voor Sonologie van de Universiteit van Utrecht. Ze doceert aan onder andere de Academie voor Expressie te Utrecht en de Universiteit van Utrecht.
1964
De Marez Oyens krijgt de Visser Neerlandiaprijs voor 'Der Chinesische Spiegel' (drie liederen voor orkest en tenorsolo, 1963). Ze componeert haar eerste elektronische werk, 'Etude II'.
1973
De Marez Oyens componeert veertien melodieën voor het Liedboek voor de Kerken.
1975
Op 6 september dirigeert De Marez Oyens als eerste vrouw het Overijssels Philharmonisch Orkest met een van haar eigen composities.
1977 - 1987
Tera de Marez Oyens wordt benoemd tot docent compositie en hedendaagse muziek aan het Conservatorium van Zwolle.
1978
Het boek 'Werken met moderne klanken' verschijnt bij De Toorts, Haarlem.
1980 - 1985
De Marez Oyens bezoekt het eerste International Congress on Women in Music, en blijft nadien actief op dit gebied, ook als vertegenwoordiger van de in 1985 opgerichte stichting Vrouw en Muziek. "Ik ben niet a priori van aparte vrouwenclubs," zegt ze overigens. "Op een festival heb ik een lezing gehoord van een vrouw die ons ervoor waarschuwde dat wij niet inde voetsporen van de mannelijke componist moesten treden, maar onze eigen 'vrouwelijke' weg moeten volgen. Wat bedoelt ze daarmee? Zo'n bewering maakt mij eigenlijk kwaad. Ik wil gewoon goede muziek schrijven."
1988
De Marez Oyens componeert 'Symmetrical Memories', voor cello en orkest, voor het Internationaal Celloconcours in Scheveningen.
1989
De Marez Oyens is 'composer in residence' aan de Georgia State University in Atlanta. Ze behaalt de eerste prijs in een compositiewedstrijd in Dublin met 'Dublin Quartet'.
1995
De Marez Oyens componeert 'Unison' voor orkest ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Verenigde Naties.
1996
Tera de Marez Oyens huwt op 23 mei met Marten Toonder. Ze overlijdt op 29 augustus te Hilversum, 64 jaar oud. Na haar overlijden wordt de Stichting Tera de Marez Oyens Fonds opgericht. De stichting stelt tweejaarlijks een prijs ter beschikking.
2009
De Stichting Tera de Marez Oyens Fonds besluit een compositieopdrachtprijs uit te reiken aan componisten die nog niet zo heel lang bezig zijn met componeren. Het bestuur heeft met deze prijs aansluiting gezocht bij de bestaande Henriëtte Bosmansprijs van het GeNeCo. Tijdens de Nederlandse Muziekdagen wordt de prijs uitgereikt aan de Colombiaanse Natalia Domínguez Rangel.