alle werken

59 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Album : for piccolo (solo and various instruments) / W. Boogman, V. Lann, N. McGowan, P-J. van Rossum, C. Rumondor, A. Segall, B. Spaan; Initiated and edited by Ilonka Kolthof

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: picc / picc elec / picc pf / picc mar

Cleveland Times : for flute and piano / Ned McGowan

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit en toetsinstrument
Bezetting: fl pf

Concerto for iPad and Orchestra : Rotterdam Concerto II / Ned McGowan

Genre: Electronische Muziek
Subgenre: Orkest met elektronica
Bezetting: fl ob cl fg h trp trb perc pf str elec

nieuwste editie

Cleveland Times : for flute and piano / Ned McGowan

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Fluit en toetsinstrument
Bezetting: fl pf

 

componist

McGowan, Ned

Nationaliteit: U.S.A.
Website: Featured Composer's Page ; Officiële website

Biografie Ned McGowan

“If you are having a slow day, his samples will wake you right up.” (Alex Ross, The Rest Is Noise)

Geboren in de Verenigde Staten in 1970 en wonend in Nederland sinds 1994, Ned McGowan is componist, leraar, fluitist, improvisator en curator. Zijn muziek is bekend om ritmische vitaliteit en technische virtuositeit, heeft prijzen gewonnen en is uitgevoerd in Carnegie Hall, het Concertgebouw en andere zalen en festivals over de hele wereld, door vele orkesten, ensembles en solisten.

De composities van Ned worden vaak beïnvloed door zijn ervaringen als fluitist in de Europese hedendaagse, improvisatorische en niet-westerse muzikale kringen. Zijn voornaamste artistieke doel is om autonome muzikale werelden te creëren door middel van een proces van cross-genre vertaling. Door het benutten van de mogelijkheden van notatie en diverse uitvoeringspraktijken, zoekt hij naar het creëren van praktische methoden voor universele, culturele en persoonlijke expressies. “In zijn muziek streeft McGowan naar een idioom waarin door de wrijving tussen diverse muziekstijlen – Amerikaanse pop, Europees klassiek en avant-garde, Karnatisch, een fascinatie met complexe ritmiek, de inzet van microtonaliteit bij de zoektocht naar nieuwe melodieuze subtiliteiten, en nog veel meer – nieuwe betekenissen ontstaan.” (Bob Gilmore)
 
Orkesten die zijn werken hebben uitgevoerd zijn o.a. American Composers Orchestra, Valdosta Symphony Orchestra, Radio Kamer Filharmonie, Radio Filharmonisch Orkest, Gelders Orkest, Rotterdam Sinfonia and Ricciotti. Ensembles meetellen Aleph, Array Music, Atlantic Chamber Ensemble, Duo Blow, Calefax, David Kweksilber Big Band, Flexible Music, Great Noise, Hexnut, Insomnio, Klang, MMM…, musikFabrik, Nederlands Blazers Ensemble, Nederlands Fluit Orkest, BlowUp Flute Octet, Pittsburgh New Music Ensemble, Post & Mulder Piano Duo, Sax & Stix, Spinifex, Ensemble Scala, Trio Scordatura, Ensemble Verge, Wervelwind, Zapp4 String Quartet, Zephyr String Quartet en solisten Susanna Borsch, Helen Bledsoe, Keiko Shichijo, Guy Livingston, Tatiana Koleva/Rutger Oterloo, Francesca Thompson, Greg Oakes, Reiko Manabe, Mysore Manjunath, Derek Bermel, Sarah Jeffrey, Egbert Jan Louwerse en Eric Vloeimans.
 
Ned's stuk Tools, winnaar van de Henriëtte Bosmans-prijs, werd beschreven als "brutaal en humoristisch" (Geneco), maar ook "vol met discrete akoestische kamers, waarvan sommige met meer resonantie dan anderen, maar alles bewijst dat ... subtiliteit loont "(Guy Livingston, Parijs Transatlantic). Zijn werk "Wood Burn groeide uit tot het hoogtepunt van de avond" (Mark van de Voort, het Brabants Dagblad). Mischa Andriessen (www.jazzenzo.nl) schreef: "De in veel opzichten vaak zeer complexe composities van bandleider Ned McGowan zitten bijzonder goed in elkaar. Live krijgen ze door het optimaal benutten van theatrale aspecten bovendien genoeg lucht."
 
Veel van zijn werken maken gebruik van ongewone bezettingen, extended techniques of theatrale opstellingen. Voor Tempest in a Teapot, in opdracht van de Nederlandse Muziekdagen voor de Radio Kamer Filharmonie, zijn de orkest spelers verspreid om het publiek. Als winnaar van het Harvey Gaul concours van de Pittsburgh New Music Ensemble componeerde hij Sound becomes visible in the form of radiance, die is opgebouwd rond het strijken van een vleugelpiano: "een radicaal werk dat de luisteraars relatie tot de tijd heroriënteert." (Markus Kanny, Pittsburgh Tribune) Zijn recente six pièces mécaniques voor Calefax en Eric Vloeimans bestaat vooral uit tekst instructies en ensceneringsdiagrammen. Ook componeerde McGowan 's werelds eerste concert voor iPad (tablet computer) en orkest, dat zijn première zag met solist Keiko Shichijo met de Rotterdam Sinfonia o.l.v. Conrad van Alphen. Komende optredens staan gepland voor Nederland en België.
 
Bij het spelen van fluit richt Ned zich vooral op creatieve projecten en hij heeft samengewerkt met a.o. Aka Moon, Derek Bermel, Gabriel Bolkosky, George Brooks, Oguz Buyukberber, Larry Coryell, Oene van Geel, Stephen Gosling, Dr Marshall Griffith, Wiek Hijmans, Rozalie Hirs, Guus Janssen, David Kweksilber, Dr Gregory Oakes, Erkan Ogur, Keiko Shichijo, Fahrettin Yark?n, mime-ist Virag Dezso en Zapp 4 naast vele gerenommeerde Indiase kunstenaars. Hij heeft ook opgetreden met musikFabrik, Beethoven Academie, het Erie Philharmonic, Aspen Contemporary Ensemble, Non sequitur, Axyz Ensemble, Spinifex Orchestra en zijn eigen kwintet Hexnut. Zijn specialiteit is ook de contrabasdwarsfluit, waarmee hij regelmatig solo optreedt en in 2008 componeerde hij het eerste concert voor contrabasfluit en orkest. Bij de première in Carnegie Hall met het American Composers Orchestra, “bewees hij dat er nog genoeg leven bestaat in ouderwetse virtuositeit in Bantammer Swing, een speels, sportief concert voor zijn logge contrabasfluit," aldus Steve Smith van de New York Times. Hij heeft veel voor fluit en ook voor blokfluit gecomponeerd, zowel voor solo als voor kamermuziek ensembles, en is gevraagd om het concoursstuk voor de National Flute Association's Flute Conventions High School Soloist competitie in 2016 te schrijven en een werk voor piccolospecialist Ilonka Kolthof.
 
Een sterk aspect is de invloed van Karnatische muziek uit Zuid-India op Ned. De afgelopen tien jaar heeft hij regelmatig samengewerkt en uitgevoerd in India en Europa met Indiase musici o.a. Pravin Godkhindi, Jahnavi Jayaprakash, Ronu Majumdar, Dr. Mysore Manjunath, BC Manjunath, Mysore Nagaraj, M.K. Pranesh, Dr. Suma Sudhindra, Anoor Anathakrishna Sharma en Ghiridar Udupa. “Ik ben gefascineerd door de Karnatische toepassing van ritmische complexiteit, ontwikkeld in de context van de uitvoeringstraditie.” Werken die Indiase vormen verkennen vanuit een Europees perspectief zijn Chamundi Hill voor fluit en harp, Alap voor stem en ensemble, Stone Soup voor jazzensemble, Tusk voor ensemble en Drie Amsterdamse Scenes voor stem, altviool en toetsen.
 
Hij heeft opdrachten ontvangen van de festivals Acht Brücken, Grachten, KlankKleur Festivals, Mata, Nederlandse Muziek Dagen, Voorwaarts Maart en zijn muziek werd uitgevoerd in Aspen, Gaudeamus, Dag in de Branding, North Sea Jazz, November Music, SINUSTON, Huddersfield en Klap op de Vuurpijl festivals. Andere lopende opdrachten zijn een derde werk voor Calefax en werken voor het Duo Sonoro, Slagwerk Den Haag en altviool solist Kimberly Sparr.
 
Als artistiek leider heeft Ned 12 jaar lang een nieuwe-muziek concertserie geprogrammeerd in Amsterdam en diverse ensembles voor nieuwe muziek (Axyz en Hexnut) opgericht. Hij fungeerde als artistiek leider van verschillende samenwerkingen met Indiase en Turkse muzikanten. In 2011 creëerde hij een project rond het werk van de Canadese fotograaf Edward Burtynsky, dat een stevige integratie van geluid en geprojecteerd beeld kenmerkt. Hij heeft een opera voor kinderen geschreven samen met schrijfster Nafiss Nia en werkte samen met choreograaf/danser Hema Barathy Palani.
 
Op academisch vlak richt Ned op drie gebieden: compositieles op de HKU Universiteit van de Kunsten in Hilversum, zijn eigen Advanced Rhythm and Pulse cursus op het Utrechts Conservatorium en creatieve muzikaliteit (nieuwe instrumentale klanken, improvisatie, creativiteit). Advanced Rhythm and Pulse is een ritmische methode voor uitvoerders en componisten gebaseerd op de hedendaagse Europese muziekpraktijk, Indiase klassieke muziek en de Dalcroze methode. Hij heeft ook lezingen gegeven over uiteenlopende onderwerpen, bijvoorbeeld de perceptie van tijd, Europese en Karnatische muziek en op zijn eigen muziek als Barlow docent aan de Brigham Young University en op TEDx.

Ned heeft diploma’s in compositie van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en in fluit van het Cleveland Institute of Music en het San Francisco Conservatory of Music. In 2014 werd hij bekroond met de Alumni Achievement Award van het Cleveland Institute of Music.
 
September, 2014