alle werken

1 werk in Donemus catalogus

populaire werken

White man CAN jump!! : for pan flute and guitar / Michiel Mensingh

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: panfl g

nieuwste editie

White man CAN jump!! : for pan flute and guitar / Michiel Mensingh

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: panfl g

 

componist

Mensingh, Michiel

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 06-10-1975

Michiel Mensingh (Amsterdam, 1975) specialiseerde zich in compositie bij Hans Timmermans en Barbara Woof tijdens zijn studie Muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, faculteit Kunst, Media & Technologie te Hilversum. Tijdens deze schoolperiode liep hij enige tijd stage bij componist Guus Janssen. Hij studeerde in september 2001 af met een Masters of Arts graad.
Met zijn op drum 'n' bass muziek geïnspireerde compositie 'Wicked', geschreven voor blokfluit- kwartet Quartet New Generation, won hij in juni 2001 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs, een prijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Het werk is inmiddels vele malen in binnen -en buitenland met succes gespeeld. ‘Wicked’ werd in 2006 geselecteerd voor de ISCM-CASH Young Composer Award. Mensingh’s elektronische compositie ‘A Glitch in the Matrix’ uit 2005, gemaakt in samenwerking met pianiste Tomoko Mukaiyama, was in 2006 één van de genomineerde composities voor de Gaudeamus Prijs. In dat jaar kwamen tevens zijn composities ‘Oh I’m Sorry, Did I BREAK Your Concentration?’ en ‘Happy ‘Bird’s’ Day’, uit op de CD ‘Vintage' van blokfluitkwartet Brisk. In 2007 verscheen de debuut CD ‘Ethereal’ van blokfluitkwartet QNG met daarop Mensinghs compositie ‘Wicked’. Zijn compositie ‘White Men CAN Jump!! verscheen in 2009 op de debuut CD van panfluit-gitaar duo Verso.
In 2010 had Mensingh premières in Seattle tijdens het Icebreaker Festival, in het Concertgebouw Amsterdam, tijdens de Bang On A Can Marathon in New York City en tijdens de Gaudeamus Muziekweek in het Muziekgebouw aan ‘t IJ te Amsterdam. Dit jaar stonden er twee composities van Mensingh op het programma tijdens de Gaudeamus Muziekweek (de eerste voor het Rosa Ensemble, de tweede voor Tomoko Mukaiyama en the Seattle Chamber Players) en zal Mensingh’s muziektheatrale werk ‘Guns N’ Rosie’ voor ensemble Electra in première gaan tijdens ‘November Music’. Tot slot zullen er in seizoen 2011-2012 premières en/of uitvoeringen plaatsvinden door ensemble Black Pencil, duo Lisa Jacobs en Ksenia Kouzmenko en Esther Apituley en het JON o.l.v. Jurjen Hempel.
Mensingh heeft voor diverse bezettingen gecomponeerd, uiteenlopend van één of enkele instrumentalist(en) tot orkest, al dan niet met elektronica en voor het merendeel in opdracht van het Fonds Podiumkunsten dan wel het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Hij componeerde nieuw repertoire voor musici en ensembles als: Tomoko Mukaiyama, Esther Apituley/Amterdam Viola Quartet, blokfluitkwartet Brisk, Het Rosa Ensemble, The Seattle Chamber Players, Electra, Quartet New Generation, Orkest De Ereprijs, het SOIL ensemble, het Stravinksy Ensemble en Duo Verso. Zijn muziek is uitgevoerd in diverse gereputeerde concertzalen van het Concertgebouw in Amsterdam tot Carnegie Hall in New-York. Uitvoeringen vonden plaats tijdens internationale muziekfestivals als de Gaudeamus Muziekweek (2006, 2010, 2011), The Bang On A Can Marathon, De ISCM World New Music Days 2006, Het Grachtenfestival, Het Gaudeamus Vertolkers Concours, Ultraschall Festival Berlijn, De Suite Muziekweek, The Singapore Arts Festival en de Donaufestwochen. Werk van Mensingh stond op het programma in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, de Verenigde Staten, Latijns Amerika, Australië, Singapore en in Japan.
Mensingh’s compositorische stijl kan men het best omschrijven als 'eclectisch'. Zijn muziek gaat vaak over muziek. Dikwijls vormen specifieke muzikale (stijl) kenmerken van bepaalde muziekstromingen, en dan met name de ritmiek van pop- en dance-muziek (zoals funk, techno-house of drum ‘n’ bass), de inspiratiebron voor het materiaal of de behandeling ervan, -of soms zelfs het onderwerp -van zijn klassieke composities. Dit in combinatie met het verder contemporaine karakter van zijn werk maakt dat zijn muziek zich regelmatig waagt op het grensgebied tussen populaire -en modern klassieke-muziek. Dit grensgebied is voor hem, sinds het maken van zijn bekroonde werk 'Wicked', een blijvende bron van inspiratie gebleken.
Naast zijn carrière als autonoom componist, houdt Mensingh zich bezig met het componeren, produceren en/of arrangeren van filmmuziek, reclamemuziek, popmuziek, muziek bij dans, radio-commercials en jingles. Tot slot heeft hij een aantal pop-singles op zijn naam staan, waaronder een kleine hit (circa 10.0000 verkochte exemplaren) in 1993 met 'Alone in the Summer', een instrumentaal synthesizer nummer.