alle werken

45 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Voyage à l 'horizon ... Seul ... : pour violon, violoncelle et piano, 2006 / Kees Olthuis

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Pianotrio (piano, viool, cello)
Bezetting: pf vl vc

Abendmahlshymne : for soprano, woodwind quintet, double bass and piano / Alphons Diepenbrock; instrumentation Kees Olthuis

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr fl ob cl h fg db pf

Reflection : for bassoon and string quartet / Kees Olthuis

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fg 2vl vla vc

nieuwste editie

Abendmahlshymne : for soprano, woodwind quintet, double bass and piano / Alphons Diepenbrock; instrumentation Kees Olthuis

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr fl ob cl h fg db pf

 

componist

Olthuis, Kees

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1940-11-28

"Als er een componist is in wiens werk de praktijk van het musiceren en het handwerk dat componeren heet elkaar voorbeeldig aanvullen is het wel Kees Olthuis", zo schrijft musicoloog Maarten Brandt in het magazine van het Gelders Orkest (2009). Naast zijn activiteiten als fagottist bij het Concertgebouworkest maakt Olthuis ook ruim twintig jaar deel uit van het Nederlandse Blazers Ensemble en het Amsterdams Nonet. In Olthuis' muziek klinkt een grote liefde voor de klassieke muziektraditie uit het begin van de twintigste eeuw door, met name de muziek van Dmitri Sjostakovitsj, Richard Strauss en Maurice Ravel. Componeren als ambacht en een directe communicatie met zijn luisterend publiek staan voorop. Composities die getuigen van subtiel kleurgebruik en groot gevoel voor vertelkunst. Olthuis is tevens docent ensemblespel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en dirigent van het Amstel Strijkers Ensemble.

1940 - 1970

Kees Olthuis komt op 28 november in Amsterdam ter wereld. Zijn vader is dirigent van het koor van de Nederlandse Operastichting en Olthuis droomt van een zangcarrière bij de opera. Helaas is dit niet voor hem weggelegd en kiest hij voor een studie fagot (bij Frans Odijk en Arnold Swillens) en piano aan het Amsterdamse conservatorium. Zijn eerste compositie schrijft hij in 1962 voor het eindexamen van een medestudent. Na zijn studie gaat Olthuis aan de slag als fagottist bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

1972 - 1981

Olthuis behaalt met 'Marionetten' de tweede prijs in de door het Nederlands Blazers Ensemble uitgeschreven Toegiften prijsvraag 1972. Hij is later ook actief bij het Nederlands Blazers Ensemble.

1982 - 1983

Olthuis schrijft zijn eerste opera 'De Gans', naar een libretto van Jean Paul Franssens, voor het Amsterdams Nonet, waar hij zelf in speelt. De kameropera wordt uitgevoerd door de Nederlandse Opera Stichting onder leiding van Lucas Vis en door de Vlaamse Kamer Opera in Antwerpen.

1984 - 1987

Op verzoek van dirigent Bernard Haitink componeert Kees Olthuis het symfonische gedicht 'Theseusfantasie'. In opdracht van Radio Nederland Wereldomroep ter gelegenheid van hun veertigjarig jubileum in 1986 componeert hij 'Jour de fête' voor orkest.

1988 - 1992

In opdracht van het Muziektheater Amsterdam vervaardigt Olthuis de succesvolle jeugdopera 'De naam van de maan' op tekst van Annie M.G. Schmidt en Flip van Duijn. In 1992 componeert hij opnieuw een kameropera gebaseerd op een verhaal van Annie M.G. Schmidt 'Het hemelse fagotje' voor 2 acteurs, fagot en piano.

1993

Het manuscript van een door Kees Olthuis gecomponeerd strijkkwartet wordt geveild bij het veilinghuis Christie's ten bate van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het werk krijgt de naam van de hoogste bieder 'Willem Russell Strijkkwartet'. De opera 'Europera', een boos sprookje over de eenwording van Europa, op een libretto van Flip van Duijn, wordt ter gelegenheid van de 10e Leidse Uitdag uitgevoerd door circa 600 amateurs uit Leiden en omstreken.

1996

De opera 'François Guyon', naar een libretto van Ruud van Megen is gecomponeerd ter gelegenheid van Delft 750 jaar Stad. De première vindt plaats op 15 april in Delft.

2000

In opdracht van Het Orkest van het Oosten en Jaap van Zweden componeert Kees Olthuis drie werken voor het Festival van de Verbeelding: 'Procession' voor harmonieorkest, 'Masquerade' en 'Figurations' voor orkest. Dit jaar schrijft hij ook 'Capriccio' voor orkest, voor een tournee naar Japan van het Residentie Orkest en de nieuwe chef-dirigent Jaap van Zweden.

2005

Kees Olthuis stopt als fagottist bij het Koninklijk Concertgebouworkest en werpt zich verder op het componeren.

2009

Het Gelders Orkest speelt Olthuis' compositie 'Jizô' tijdens de Japanse tournee met dirigent Ken-ichiro Kobayashi. Het Trio Suleika speelt het aan hen opgedragen trio voor piano, viool en cello 'Voyage à l'horizon... Seul...', in de serie Internationale Pianotrio's van het Concertgebouw in Amsterdam.

2010

Voor het Hexagon Ensemble maakt Kees Olthuis een bewerking van de opera 'De Lady Macbeth uit Mtsensk' van Dmitri Sjostakovitsj voor blaaskwintet, piano en 2 acteurs. De première vindt plaats op 26 september in Den Bosch.