alle werken

15 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Intrada : 1958 / Willem van Otterloo

Genre: Orkest
Subgenre: Blazersensemble (13 en meer spelers)
Bezetting: cfg 4h 4trp 4trb tb 2perc

Serenade : 12 koperblazers, harp, piano, celesta, slagwerk, (1944) / Willem van Otterloo

Genre: Orkest
Subgenre: Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting: 4h 4trp 3trb tb timp 3perc cel hp pf

Symphonie Nº 2 / Willem van Otterloo; rev. Otto Ketting

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: pic 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 4trp 3trb tb timp 2perc str

nieuwste editie

Serenade : Version for brass band / Willem van Otterloo; arranged by Klaas van der Woude

Genre: Orkest
Subgenre: Brassband
Bezetting: 5corn flugelhorn 3h 2bar 2trb trb-b euph 2bass timp 3perc

 

componist

Otterloo, Willem van

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1907-12-27
Sterfdatum: 1978-07-27
Website: Treasured Composer's Page

Willem van Otterloo begint zijn loopbaan als dirigent bij het Utrechts Symfonie Orkest. Zijn grootste successen behaalt hij echter met het Residentie Orkest, dat met zijn aanstelling een bloeitijd tegemoet gaat. Het orkest en Van Otterloo krijgen internationale bekendheid, mede dankzij de vele lp's die zij maken voor het Philips-label. Zijn composities dateren voornamelijk uit de eerste helft van zijn leven. Hij schrijft voornamelijk orkestwerken in het gematigd-moderne idioom uit het begin van de jaren dertig. "Typisch voor Van Otterloo is, dat zijn eerste thema's met scherpe contouren, raak getekend en krachtig van expressie zijn, terwijl zijn tweede thema's aarzelend, weifelend en minder expressief zijn." (Henk Badings: De hedendaagsche Nederlandsche muziek, 1936)

1928

Willem van Otterloo (27 december 1907, Winterswijk) breekt na twee jaar met zijn studie Medicijnen en kiest voor de muziek. Hij studeert aan het Conservatorium van Amsterdam cello en compositie. Zijn docenten zijn Max Orobio de Castro, Sem Dresden en Hendrik Andriessen.

1932

Meteen na zijn afstuderen kan Van Otterloo als cellist aan de slag bij het Utrechts Stedelijk Orkest. Ook treedt hij als componist in de openbaarheid: zijn 'Suite nr. 3' voor orkest wint een prijs van het Concertgebouw te Amsterdam. Omdat dirigent Willem Mengelberg ziek is, krijgt Van Otterloo de kans zijn werk zelf in te studeren en te dirigeren.

1933 - 1937

Van Otterloo wordt bij het Utrechts Stedelijk Orkest tot tweede dirigent benoemd en vier jaar later tot eerste dirigent.

1949

Van Otterloo wordt chef-dirigent van het Residentie Orkest. Met het Residentie Orkest stijgt Van Otterloo tot grote hoogten. "Van Otterloo genoot bij de musici die onder hem werkten overal groot gezag om zijn volleerd vakmanschap, zijn feilloos geheugen (hij dirigeerde de meeste partituren uit het hoofd), zijn scherp gehoor, zijn onophoudelijk streven naar technische perfectie, en om de onschokbare zekerheid waarmee hij zijn bedoelingen wist te verwezenlijken. Zijn interpretaties muntten steeds uit door een volmaakt evenwicht in de klankverhoudingen en een heldere doorzichtigheid. Hij hield van strakke, voortvarende tempi en had een duidelijke voorkeur voor briljant geïnstrumenteerde werken. Tot zijn lievelingscomponisten behoorden Berlioz ('Symphonie fantastique'), Richard Strauss ('Ein Heldenleben') en Ravel ('Daphnis et Chloé'); maar ook de symfonieën van Haydn beantwoordden bij uitstek aan zijn muzikaal temperament." (Eduard Reeser: Biografisch Woordenboek van Nederland, 1985)

1950 - 1960

In de jaren '50 maken Van Otterloo en het Residentie Orkest diverse lp-opnamen voor het Phillips-label en reist hij met het Residentie Orkest de wereld over. Ook doet hij veel gastdirecties in binnen- en buitenland. Van Otterloo staat voor de Berliner Philharmoniker, de Wiener Symphoniker, het Symphonie Orkest van de Scala te Milaan, de symfonie-orkesten van Madrid en Lissabon, het Hallé Orchestra in Engeland, het Staatsradio-orkest van Denemarken, de Orchestres Lamoureux en Pasdeloup te Parijs, het Staatsradio-orkest van Buenos Aires, het Orkest van de Zuid-Afri¬kaanse Radio, enz. Het Concertgebouworkest kiest voor zijn grote Amerikaanse tournee in 1954 de 'Symphonietta' voor 16 blazers (1943). Van Otterloo is docent directie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook is hij betrokken bij de dirigentencursus van de Nederlandse Radio Unie (Nederlandse Omroep Stichting).

1962

Willem van Otterloo wordt naast Jean Fournet chef-dirigent van het Radio Filharmonsich Orkest.

1972

Na zijn pensionering vertrekt Van Otterloo naar Australië. Bij de symfonieorkesten van Sydney en Melbourne gaat hij aan de slag als dirigent. In zijn latere levensjaren componeert hij niet meer, maar wijdt hij zich in zijn vrije tijd aan de portretfotografie. Ook daarin bereikt hij een hoog niveau.

1974 - 1977

Vanuit Australië bekleedt Van Otterloo de functie van algemeen muzikaal directeur van de Düsseldorfer Sinfoniker.

1978

Door een verkeersongeluk komt Van Otterloo op 27 juli in Melbourne om het leven. Van Otterloo is een enthousiast Porsche-bestuurder, maar sterft (wrang genoeg) als passagier in een geleende Volkswagen Kever.

2009

Op 10 december wordt de biografie 'Willem van Otterloo (1907-1978), een dirigentenloopbaan', geschreven door Niek Nelissen (uitg. Van Gruting) gepresenteerd bij het Nederlands Muziek Instituut in Den Haag.