alle werken

40 werken in Donemus catalogus

populaire werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

The harp of fire : for soprano and 6 instrumentalists, 1991 / poems by Rabindranath Tagore, Jan Rokus van Roosendael

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr fl-a(pic) cl 2perc hp pf

Facetten : drie liederen op tekst van J.C. Bloem, voor sopraan en ensemble, 1981 / Jan Rokus van Roosendael

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr pic(fl) fl cl cl-b pf 2vl vla vc / sopr 2020 0000 pf str(vl vla vc)

nieuwste editie

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

 

componist

Roosendael, Jan Rokus van

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1960-05-06
Sterfdatum: 2005-02-17

Jan Rokus van Roosendael zoekt van meet af aan een eigen idioom waarin hij zijn hang naar bezonkenheid en het spirituele tot uiting kan brengen. Aanvankelijk ontleent hij vooral inspiratie aan de niet-westerse muziek, wat vooral zijn weerslag vindt in cyclische muzikale structuren. In zijn latere werk, vanaf 'Windows' (1996), leidt zijn zoektocht naar een 'nieuwe welluidendheid' (oftewel: een terugkeer na pre-avantgardistische tonaliteit) hem naar de polyfonie van de renaissance, een ontwikkeling die door zijn vroegtijdige dood in de kiem wordt gesmoord.

1960

Jan Rokus van Roosendael wordt op 6 mei geboren in Zwijndrecht als Jan Rokus de Groot. Hij neemt later zijn grootmoeders naam aan om verwarring met zijn broer (de musicoloog en componist Rokus de Groot) te voorkomen.

1979 - 1986

Van Roosendael studeert compositie bij Robert Heppener en Geert van Keulen aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Tevens studeert hij musicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

1983

'Irama' wordt uitgevoerd door de Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam. "In een onherroepelijke gedachtenstroom wordt de luisteraar meegesleurd van beweging naar beweging," schrijft Leo Samama in De Volkskrant, "Chaos als het gevolg van elkaar overlappende temponiveaus; orde als bevestiging van een nieuw tempo, een nieuwe beweging, swingend en dwingend."

1987

Van Roosendael volgt een zomercursus voor jonge componisten, georganiseerd door de ISCM in Polen, bij Wlodzimierz Kotonski en Klaus Huber. 'Tala' (1987) is in opdracht geschreven voor de tournee van het Nederlands Studenten Orkest in januari 1988.

1989

Van Roosendael krijgt de Aanmoedigingsprijs Muziek van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor 'Charitas' (1987), volgens de jury "een werk voor liturgisch gebruik dat de gezapige toon, die in dit genre hoogtij viert, doorbreekt".

1992 - 1994

Tijdens de VARA-Matinee gaat 'Events' (1991) in première en tijdens de Nederlandse Muziekdagen 'Static motion' (1992) door het Nieuw Ensemble. In ditzelfde jaar wordt ook 'Space of time' (1990) uitgevoerd door het Gelders Orkest onder leiding van Reinbert de Leeuw. 'The harp of fire' (1991) voor sopraan en ensemble, wordt uitgevoerd tijdens de ISCM-dagen 1993 in Mexico. Voor de tournee van het Japanse LAMI ensemble schrijft Van Roosendael 'Shifting patterns' (1993) en voor het Ensemble InterContemporain componeert hij 'Sringhara' (1993), dat in januari 1994 in Parijs in première gaat.

1998

'Windows' (1996) wordt tijdens de ISCM-dagen in Manchester uitgevoerd door de BBC Philharmonic onder leiding van Sir Peter Maxwell Davies. Het werk luidt een nieuw fase in zijn compositorische ontwikkeling in.

2002

Het Nederlands Kamerkoor geeft op 30 januari de eerste uitvoering van 'The Beatitudes' in het Concertgebouw te Amsterdam.

2005

Jan Rokus van Roosendael overlijdt op 17 februari te Oostzaan. "Van Roosendael was een zoeker," schrijft Paul Janssen in De Klank. "En een schepper in de meest letterlijke zin van het woord. Doordrongen als hij was van de wetenschap dat na de Tweede Wereldoorlog alle banden met de westerse traditie bruut zijn doorgesneden, creëerde hij systematisch een eigen muzikaal universum waarin modale elementen en muziektheoretische concepten uit andere culturen een plaats hebben gevonden. Alsof hij de complete muziekgeschiedenis nog eens dunnetjes over wilde doen, ontwikkelde zijn interesse zich hierbij van homofonie naar polyfonie en van polyfonie naar harmonie."