alle werken

65 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Eye - opener : for amplified harpsichord and tape, 1997 / Wim de Ruiter

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klavecimbel; Elektronica met verschillende instrumenten; Klavecimbel met multimedia
Bezetting: cemb tape

Toen er nog geen auto's waren : voor gemengd koor en vier blazers, op een gedicht van Wim de Vries, 1981 / Wim de Ruiter

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor en instrumenten
Bezetting: GK4 ob cl fg h

Five songs : on poems by Emily Dickinson, for soprano and 10 instruments, 1983 / Wim de Ruiter

Genre: Vocaal
Subgenre: Zangstem en instrument(en)
Bezetting: sopr fl(pic) ob cl fg h pf vl vla vc cb

nieuwste editie

However : voor gemengd koor a cappella = for mixed a cappella choir, 1984 / Wim de Ruiter

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK8

 

componist

Ruiter, Wim de

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1943-08-11
Website: Officiële website

Een niet aflatende nieuwsgierigheid naar nieuwe muzikale horizonten. De hele naoorlogse muziekgeschiedenis klinkt door in de composities van Wim de Ruiter. In de jaren zestig en zeventig werpt Wim de Ruiter een frisse blik op de verworven traditie en experimenteert hij met twaalftoonstechnieken en het dan in zwang geraakte serialisme. Vanaf de jaren tachtig gaat De Ruiter op zoek naar een veel persoonlijker idioom en put hij op zijn eigen wijze ook inspiratie uit oude muziek/polyfonie, microtonaliteit, de nieuwe tonaliteit en elektronische muziek. De Ruiter is gefascineerd door de theatrale werking van muziek en speurt steeds naar bijzondere klankkleuren en -effecten. Naast zijn componistenloopbaan is De Ruiter altijd actief geweest in muziekbesturen waaronder die van stichting Donemus, Geneco en het Internationaal Orgelfestival Haarlem, en als docent bij de conservatoria van Amsterdam en Zwolle. Daarnaast is hij oprichter van stichting Conlon die zich inzet voor het gebruik van elektronisch aangestuurde akoestische instrumenten.

1943

Wim de Ruiter wordt geboren op 11 augustus in Heemstede.

1968 - 1972

Wim de Ruiter behaalt zijn eindexamen solospel orgel met onderscheiding bij Piet Kee aan het Muzieklyceum in Amsterdam. Vervolgens studeert hij compositie bij Ton de Leeuw aan het Amsterdamsch Conservatorium.

1972

De Ruiter ontvangt de Prijs voor Compositie na afloop van zijn studie aan het Amsterdamsch Conservatorium. Voor zijn compositie 'Music for Organ' (1972) krijgt hij de eerste prijs in het compositieconcours voor organisten van Zwolle.

1973 - 1975

Wim de Ruiter wordt benoemd tot docent theorie van de twintigste-eeuwse muziek aan het Conservatorium van Amsterdam. In 1975 wordt hem tijdens de Gaudeamus Muziekweek de derde prijs toegekend voor zijn compositie 'RE' voor groot orkest.

1977 - 1979

Het Holland Festival programmeert werk van Wim de Ruiter. Twee jaar later staan zijn composities ook op het programma van de Biennale van Zagreb.

1985

Wim de Ruiter wordt leider van de elektronische studio van het Amsterdamse Conservatorium.

1992

In april brengen De Kleine Operastichting en het Delta Ensemble Wim de Ruiters kameropera 'Een Job van onze tijd' (1991), naar een verhaal van J.M.A. Biesheuvel, in première.

1993

De Ruiter publiceert zijn boek 'Compositie-technieken in de twintigste eeuw' bij uitgeverij De Toorts in Haarlem.

1995

Wim de Ruiter neemt afscheid als docent van het Conservatorium van Amsterdam. Hij is gastdocent elektronische muziek aan het Conservatorium van Zwolle.

2001

Een driedaags festival rondom de muziek van Wiim de Ruiter vindt plaats in de Amsterdamse Westerkerk.

2005

Tijdens het festival Musica Sacra in Maastricht klinkt zijn vocaal theatrale werk 'Rachab de Hoer' (2003).

2009

In het Orgelpark te Amsterdam wordt 'Outer Darkness' (2007) voor orgel en soundtracks uitgevoerd door Henny Heikens.