alle werken

52 werken in Donemus catalogus

populaire werken

Elliott loves bebop : for two instrumental quartets / Klas Torstensson

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: sax-a trb gtr perc vln vc pf perc

Miniatures : for bass clarinet / Initiated and edited by Fie Schouten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Klarinet
Bezetting: cl-b

Paris 1993 : for ensemble / Klas Torstensson

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting: fl(picc) cl(cl-b) 2perc pf vla vc

nieuwste editie

Two Queen Christina Songs : for soprano and organ / Klas Torstensson

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Zangstem en orgel
Bezetting: sopr org

 

componist

Torstensson, Klas

Nationaliteit: Sweden
Geboortedatum: 1951-01-16
Website: Officiële website

Klas Torstensson woont en werkt bijna zijn hele volwassen leven in Nederland, maar zijn muziek is grensoverschrijdend - in alle opzichten. Ondanks de duidelijk abstracte aard van zijn muziek is er soms een duidelijke rol weggelegd voor natuurimpressies uit zijn geboorteland Zweden (met inbegrip van het Noordpoolgebied). In zijn uitgesproken modernistische (vaak doelgericht 'noisy') vroege werken treedt hij in de voetsporen van Edgar Varèse en Iannis Xenakis, maar sinds het schrijven van de opera 'The Expedition' verrijkt hij dit idioom met klanken, kleuren en zelfs melodietypes uit de symfonische traditie, die hij op dramatische en soms schokkend originele wijze met elkaar contrasteert.

1951 - 1972

Klas Torstensson wordt op 16 januari geboren in het Zweedse Nässjö. Hij studeert muziektheorie en compositie aan de Ingesunds Musikhögskola (conservatorium) in Arvika, Zweden, en musicologie aan de Universiteit van Gothenburg. Torstensson vestigt zich in 1973 in Nederland waar hij elektronische muziek en computermuziek aan het Instituut voor Sonologie in Utrecht studeert.

1973 – 1979

Torstensson schrijft zijn eerste opdrachtwerken voor o.a. het Asko Orkest en het Malmö Percussion Ensemble. Bij het Instituut voor Sonologie realiseert hij een aantal composities voor instrumenten en elektronica.

1980

Torstensson werkt lange tijd samen met het Asko Ensemble, en maakt onder andere deel uit van de 'Werkplaats' van het gezelschap, een samenwerkingsverband tussen musici en componisten.

1986

'Barstend ijs', voor 24 zangers, 6 percussionisten en multimedia gaat tijdens het Holland Festival in première.

1990 - 1991

Het orkestwerk 'Stick on Stick' gaat in première. "Alsof er een nieuwe Varèse is opgestaan," schrijft Aad van der Ven later over de cd-opname. Het werk wordt een jaar later onderscheiden met de Matthijs Vermeulenprijs.

1999

De opera 'De Expeditie' (1994-1998), over een mislukte ballonvlucht naar de Noordpool, gaat in juni 1999 in première in het Concertgebouw van Amsterdam, in een concertante uitvoering (Holland Festival). Het werk wordt buitengewoon goed ontvangen: "Torstenssons The Expedition behoort tot de weinige echt beklijvende opera's van Nederlandse bodem van internationaal niveau”, schrijft Luister. En De Groene Amsterdammer beschrijft het werk als "De grote hit van het Holland Festival (…) Het is een groots heldenepos waarin Torstensson met het grootste gemak de tragische lyriek van Puccinni, op elkaar botsende dissonanten, de verworvenheden van de elektronische muziek, vleugjes Broadway-musical en de oerkrachten van Xenakis met elkaar verbindt." Hierna volgen enthousiast ontvangen uitvoeringen in Duitsland, Zweden en Noorwegen. Samen met Mauricio Kagel en György Kurtág is Torstensson gastcomponist op het festival Stockholm New Music. Van de Zweedse Kungliga Musikaliska Akademien ontvangt Klas Torstensson de Stora Christ Johnson Priset voor zijn hele oeuvre.

2000 - 2003

Klas Torstensson componeert een avondvullende cyclus voor groot ensemble getiteld 'Lantern Lectures', Volumes I-IV. Deze cyclus is een gezamenlijke opdracht van Le Nouvel Ensemble Modern (Montréal), Asko Ensemble (Amsterdam), KammarensembleN (Stockholm), Klangforum Wien en Oslo Sinfonietta. 'Lantern Lectures' wordt meer dan 25 keer uitgevoerd door ensembles in Europa en daarbuiten.

2004

De première van 'In großer Sehnsucht', een liederencyclus op teksten van vijf 'tragische' vrouwen: Camille Claudel, Frida Kahlo, Cristina di Svezia, Rosa Luxemburg en Louise Michel, wordt uitgevoerd door Charlotte Riedijk en het Osiris Trio. "Met In grosser Sehnucht zet Torstensson een verdere stap in zijn ontwikkeling, waarin zich sinds zijn schitterende opera De Expeditie steeds meer expressieve kleuren openbaren. In elk van de liederen schildert Torstensson fraaie portretten van treurige vrouwen," schrijft Erik Voermans in Het Parool.

2006

'Self-portrait with percussion', het sluitstuk van Torstenssons grote vijfdelige cyclus 'Lantern Lectures', gaat in première tijdens de Wittener Tage für neue Kammermusik door Peppie Wiersma en het Asko Ensemble.

2007

'In großer Sehnsucht' (2004) wordt opgevoerd als muziektheaterproductie tijdens de Rotterdamse Operadagen. Op 6 oktober vindt de première plaats van 'Fastlandet', het eerste deel uit het vierluik voor orkest 'A cycle of the North, tijdens de Zaterdagmatinee in Amsterdam door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jaap van Zweden.

2008 - 2009

Het tweede deel van 'A cycle of the North', 'Polarhavet' gaat op 27 augustus in première tijdens het Baltic Sea Festival in Stockholm, door het Zweeds Radio Orkest o.l.v. Daniel Harding. De Noorse première - in het kader van 'Stavanger Culturele Hoofdstad van Europa' - volgt in december van hetzelfde jaar. In november 2009 ontvangt Torstensson de Zweedse Music Publishers Award voor 'Polarhavet'.

2010 - 2011

Torstenssons 'Vioolconcert' wordt in mei voor het eerst uitgevoerd door Jennifer Koh en het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard. In 2011 volgt de Belgische première in Antwerpen (Ars Musica). Een kamermuziekversie van hetzelfde werk - 'Pocket Size Violin Concerto' - is geschreven voor het Zweedse kwartet 'Peärls Before the Swïnes Experience'. Klas Torstensson ontvangt het prestigieuze Järnåkersstipendium 2011 voor 'In großer Sehnsucht'.

2012

Dit seizoen is Klas Torstensson composer in residence bij Het Brabants Orkest. Het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Stockholm heeft samen met Het Brabants Orkest de opdracht gegeven voor het derde deel van 'A Cycle of the North'. 'Himmelen', zoals de titel luidt, wordt voor het eerst op 15 april uitgevoerd door het Brabants Orkest onder leiding van Hans Leenders in Eindhoven.

2012-2014

In het seizoen 2012-2013 is Torstensson composer in residence bij het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam, en worden er hoogtepunten uit het oeuvre van Klas Torstensson uit de afgelopen drie decennia uitgevoerd door ensembles zoals MusikFabrik, New European Ensemble, Calefax, David Kweksilber Bigband en Asko|Schönberg. Voor het New European Ensemble en Norrbotten NEO componeert Torstensson ‘Sieben mal sieben’ en ‘Sieben mal NEO’.

2015

De (volgens Roeland Hazendonk “ijzersterke”) wereldpremière van het grote koorwerk ‘Arcadia 1689’ op teksten van/rond de Zweedse Koningin Christina (1626-1689), vindt plaats in Het Concertgebouw, Amsterdam, met het Groot Omroepkoor en dirigent Gijs Leenaars. Het werk werd geschreven in opdracht van de ZaterdagMatinee.

2016-

Nieuwe composities van Torstensson worden gepresenteerd op een aantal portretconcerten in Zweden en VS. Als eerste Nederlandse componist wordt in het Miller Theatre in New York in april 2017 een concert volledig aan zijn werk gewijd, met op het programma o.a. de première van zijn ‘Elliott loves bebop’ voor de gecombineerde SON- (Stockholm) en Either/Or- (New York) ensembles.
In november 2016 gaat zijn ‘Paris 1993’ in première, geschreven in opdracht van de Zweedse radio voor het ensemble Gageego uit Gothenburg.
Voor de komende seizoenen staan verder op het programma o.a. een opdracht van De Doelen, Rotterdam: ‘Autunno di Christina’ - een dramatische scene voor sopraan Charlotte Riedijk en het DoelenEnsemble, en een werk voor het strijkersensemble Camerata Nordica.


[augustus 2016]