alle werken

1 werk in Donemus catalogus

populaire werken

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

nieuwste editie

24 capriccio's voor viool solo

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Viool
Bezetting: vl

 

componist

Zuidam, Robert

Nationaliteit: Netherlands
Geboortedatum: 1964-09-23
Website: Officiële website

Robert Zuidam hanteert in zijn vroege stukken een typisch Hollandse, wat harde en hoekige stijl, maar ontwikkelt zich al snel tot een omnivoor en alleskunner met een grote belangstelling voor het vocale element, wat hem niet verhindert diverse grote en kleine kamermuziek-, ensemble- en orkestwerken te componeren. Hij oogst al snel succes in het buitenland, met name met zijn (op verzoek van Hans Werner Henze gecomponeerde) opera 'Freeze' (1994). "Ik componeer intuïtief" zegt Zuidam in 2009. "Ik ga intensief aan de slag met de tekst en stel me voor hoe ik die zou uitspreken. Dan rolt er vanzelf een melodische curve uit. Waar ik altijd scherp op let: personages moeten de noodzaak voelen om te gaan zingen." Zuidam is tevens een getalenteerd schrijver, zoals blijkt uit de artikelen die hij met enige regelmaat in NRC/Handelsblad publiceert.

1984

Robert Zuidam (23 september 1964, Gouda) studeert compositie bij Philippe Boesmans en Klaas de Vries aan het Rotterdams Conservatorium.

1989 - 1990

Zuidam studeert als Composition Fellow bij het Tanglewood Music Center in Massachussets, USA, bij Lukas Foss en Oliver Knussen. Zijn compositie 'Fishbone' (1988, later uitgebreid tot 'Three Mechanisms', 1990) wordt er onderscheiden met de Koussevitzky Composition Prize.

1994

Zuidams opera 'Freeze', over de ontvoerde miljonairsdochter Patricia Hearst, gaat in München in première en wordt vervolgens ook in het Holland Festival opgevoerd. De Volkskrant schrijft: "De componist, ooit een post-punker, strooit, mengt en stuift een verbazend arsenaal aan stijlen dooreen, en gaat een zekere lichtzinnigheid niet uit de weg. In de smeltkroes van twintigste-eeuwse muziek bespeuren we George Gershwin, spirituals, flarden pop en Latijns-Amerikaanse muziek, maar Zuidam verwerkt dat alles met zo veel flair dat het resultaat geen moment naar pastiche ruikt, maar een in een eigen taal verteld eigen verhaal blijft, waarin telkens weer andere aroma's langstrekken."

1997

Zaal de Unie in Rotterdam wijdt aan Robert Zuidam een driedaags festival.

2005

Zuidams 'Rage d'amours', een opera over Johanna de Waanzinnige, gaat in première en oogst veel lof. "Zuidam durft extreem te zijn, maar kent er ook de muzikale middelen voor," stelt Roland de Beer in De Volkskrant. En Erik Voermans schrijft in Het Parool: "Zuidam treft de hysterie in het hart door voor Johanna niet een, maar drie sopranen in te zetten, die alle drie, en vaak tegelijkertijd, hun volledige vocale spectra, van laaiende, ijselijke hoogten tot terneergeslagen, ingehouden rouw, moeten laten horen."

2009

De première van Zuidams opera 'Adam in Ballingschap', naar Joost van den Vondel, vindt plaats op 5 juni in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Roland de Beer schrijft in De Volkskrant: "Zuidam verstaat de kunst van het schrijven voor zangstemmen. En hij weet, grasduinend in vier eeuwen muziek (maar vooral in de postromantiek), met orkestrale middelen spanning te suggereren, zelfs bij godvrezend woordengekabbel als van Adam en bruid in het eerste bedrijf."

2010

Zuidam doceert als 'Erasmus visiting professor' aan Harvard University. Tijdens de ZaterdagMatinee van 4 december vindt de première plaats van zijn nieuwe opera 'Suster Bertken' in een concertante uitvoering. Op 12 december ontvangt Rob Zuidam voor zijn compositie 'Rage d'Amours' de Kees van Baarenprijs 2010 van de Johan Wagenaarstichting.

2011

Bij Attacca Records verschijnt de cd van Robert Zuidams opera 'Suster Bertken'. Tijdens het concert van de Toonzetters Prijs 2010 ontvangt sopraan Katrien Baerts het eerste exemplaar.