gerelateerde werken

Psalm XXVI : opus 44, voor 4-stemmig gemengd koor a cappella, 1952 / Nederlandse berijming van Gabriel Smit, Louis Toebosch

Genre: Vocaal
Subgenre: Gemengd koor
Bezetting: GK4

Life ain't so bad : for piano / Fania Chapiro

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Toccata, interlude en variaties : voor piano, 1990 / Ludwig Otten

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

Sonatine Nº 6 : Piano solo / Henk van der Vliet

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: pf

 

compositie

Zes speelstukken : voor drie piano's, opus 126, 1983 / Louis Toebosch

Uitgever: Amsterdam: Donemus, cop. 1984
Uitgavenummer: 01003
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Piano
Bezetting: 3pf
Bijzonderheden: In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Tijdsduur: ca. 14'
Tijdsduur: 14'00"
Aantal spelers: 3
Compositiejaar: 1983
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Overige auteurs:
Toebosch, Louis (Componist)
Bevat:
Canon
Dans
Signalen
3 Viertonige melodieën
Passacaglia
6-Handige fuga
Toelichting:
(Première: 18-5-1984 - Leerlingen van docent Liz Jansen van het Twents Conservatorium). Aan de hand van deze composities kunnen niet alleen problemen die eigen zijn aan het samenspel ervaren worden, maar kunnen ook muziek-inhoudelijke zaken zoals homofonie tegenover polyfonie aan de orde worden gesteld. Polyfone typen, zoals canon, fuga en passacaglia krijgen hierbij alle aandacht. Aan de hand van het vierde deel: drie viertonige melodieën, kan iets worden gezegd over het begrip dodecafonie. Nadat ieder van de drie spelers vier tonen van een 12-tonige reeks heeft laten horen, worden die gegevens nader uitgewerkt (omkering, kreeft). De Passacaglia is klassiek van opzet: het thema van acht maten, hoofdzakelijk in de bas gelegen, ondergaat negen bewerkingen. De zes-stemmige fuga tenslotte heeft een kort, duidelijk geprofileerd thema in de lydische toonsoort. Na de expositie volgt een tussenspel gebaseerd op het contra-subject. Dan volgt een eerste stretto, - thema-inzetten na twee
maten -, dan een tweede tussenspel en vervolgens een tweede stretto. Aanvankelijk thema-inzetten na twee maten en tegen het slot na één maat. - LOUIS TOEBOSCH

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail