componist
Otto Ketting geldt al vanaf zijn op 22-jarige leeftijd gecomponeerde 'Due canzoni per orchestra' (1957) als een van de meest vooraanstaande componisten van Nederland. Hij is in alle opzichten een ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Concerto : for trombone and orchestra / Robert Groslot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trombone en orkest
Bezetting:
2222 / 2211 / perc (4 players) / hp / strings
Concerto comique : pour trombone et orchestre, opus 17, 2000 / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trombone en orkest
Bezetting:
2222 2100 3perc acc str(12.10.8.6.4.) trb-solo
Bass Trombone Concerto : for bass trombone and orchestra / Edward Top
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trombone en orkest
Bezetting:
trb-b-solo 2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2trp trb timp perc pf str
compositie
Robert asks for flowers : homage to Schumann, for 4 trombones and orchestra, 1999 / Otto Ketting
Toelichting:
Program note (Dutch): Première: 7 juli 2000 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Triton Quartett, Residentie Orkest o.l.v. Jurjen Hempel (Internationaal Trombone Festival). In maart 1854 schrijft Clara Schumann in haar dagboek: 'Robert vraagt naar bloemen, maar nooit naar nieuws over mij.' De componist, die zich nauwelijks van zijn bestaan bewust is, zit in een inrichting voor geesteszieken. Eén van de symptomen van zijn ziekte is dat hij constant een chaotische stroom aan muziek hoort, zonder begin of eind. Twee jaar later overlijdt hij. 'Robert Asks For Flowers' (R.A.F.F.) - ik stuitte op de frase in een artikel van Eliot Slater; 'Schumanns Illness.' Ik schreef R.A.F.F. als een hommage aan Schumann, de grote vernieuwer van de concertante vorm (piano en cello concerten, Konzertstücke). In mijn eigen solowerken met orkest (For Moonlight Nights, Cheops, Symphony for Saxophones and Orchestra) is de functie van het solo instrument of groep solo-instrumenten een onderwerp van discussie. In dit werk
bepalen de vier trombones de vorm en de harmonische structuur. Een ketting van dominant septiem akkoorden zoals Schumann ze schreef, symboliseren rozen, een verborgen cadeau aan Clara, en zijn gebruikt als onafhankelijk harmonisch materiaal. Ten einde algehele samenhang te bereiken, wordt de formele integriteit soms onderbroken door vreemde indringers, waarvoor Schumann zich in sommige gevallen niet zou hebben geschaamd. - OTTO KETTING (vert. Donemus)