gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Dancing to an orange drummer : for ensemble, 1993 / Vanessa Lann
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(pic) fl cl(cl-b) sax-s sax-a h trp 2trb tb perc el.g g-b pf
Between dreams and fairy tales : for ensemble and tape, 1992 / Sinta Wullur
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl(fl-a pic) ob cl cl-b fg trp perc pf 2vl vla vc cb tape
Visions of the night : music for 13 players, 1989 / Calliope Tsoupaki
Genre:
Orkest
Subgenre:
Groot ensemble (12 of meer spelers)
Bezetting:
fl ob cl fg h trp trb perc 2vl vla vc cb
compositie
Attach : for ensemble and soundtrack, 1999 / Michel van der Aa
Overige auteurs:
Aa, Michel van der
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 19-2-2000 - Nieuwe Kerk, Den Haag - Schönberg Ensemble o.l.v. Micha Hamel). Attach is een stuk met een hoge dichtheid aan gebeurtenissen. Het centrale onderwerp is de relatie tussen de musici en de tape. De tape gaat aan het materiaal van de musici vooraf, breidt het uit en daagt de spelers uit erop te reageren. Het voegt nieuwe boventonen toe aan de akkoorden en sequenties en verandert de klankkleur van de instrumenten. In Attach zijn de klanken van het ensemble en de soundtrack samengevoegd: ze lijken op één lijn te zitten, zelfs wanneer ze contrasteren. Het meest prominente ingrediënt is meteen vanaf het begin een regelmatige, mechanische puls, die in verschillende tempi tegelijk voorkomt. Het stuk opent met een expositie waarin deze puls wordt afgewisseld door snelle unisono passages en lang aangehouden akkoorden die vreemd detoneren met de elektronische klanken die 'eraan gehangen' (attached) zijn. Dan volgt een veel rustiger gedeelte, waarin een oplettende
luisteraar de openingssectie van Above kan herkennen, nu gereduceerd tot een skelet van uit elkaar gehaalde akkoorden. In deze rustige, reflectieve tekstuur dringen gaandeweg pulserende slagen en snellere noten binnen totdat de muziek uiteen spat in enorm snelle, heftige afwisselend oplichtende frases, hamerende akkoorden en dramatische pauses, die langzaam aan door elkaar gaan lopen en culmineren in koortsachtige tutti waarin het eenstemmige plaats heeft gemaakt voor een snelle opeenvolging van akkoorden (dezelfde tien die ten grondslag liggen aan de hele trilogie). Op het eind stopt de beweging, waarna de kalme tegenmuziek het overneemt. Dit wordt echter snel ondebroken door zich opdringende, droge pulsen die doorgaan tot het eind van het stuk. 'Attach' maakt deel uit van de 'Preposition trilogie - Above, Between, Attach.' Elk deel richt zich op een specifiek element van het muzikale materiaal. - MICHEL VAN DER AA (vert. Donemus)