gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Concerto : for alto saxophone and orchestra, 2004 / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
pic fl ob eh cl cl-b 3trp 2trb tb 3perc pf str sax-a-solo
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
4242 2sax-t 2042 5perc str(24.10.10.8.) sax-a-solo
Leyendas : Concerto for alto saxophone and symphony orchestra / Guillermo Lago
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
2fl ob eh cl cl-b 2fg 2h 2tpt trb-t trb-n tb-b 4timp 2perc hp str
compositie
Tallahatchie Concerto : for saxophone & chamber orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Overige auteurs:
Veldhuis, Jacob ter
(Componist)
Bevat:
Slow
Fast
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 3-3-2002 - Vredenburg, Utrecht - Arno Bornkamp, Radio Kamerorkest o.l.v. Thierry Fischer), Het Tallahatchie Concerto is het eerste stuk dat ik schreef na het voltooien van het oratorium Paradiso, mijn 'magnum opus' tot dusver. Dat is dan ook de reden dat er als het ware 'rose schaduwen van paradijselijke oranje wolken' hangen over het adagietto waarmee het Concerto opent. Het Tallahatchie Concerto is in feite een uitgerekt crescendo/accelerando, waarbij de saxofoon ons geleidelijk meevoert vanuit hemelse naar meer aardse sferen. Ik beschouw dit concert als een abstract werk, wat vrij uitzonderlijk is voor mijn doen, omdat ik ervan houd om aan iedere compositie een anekdote te verbinden. Alles wat ik over het werk kan zeggen is, dat de naam 'tallahatchie' spontaan in mij opkwam. Het woord bleek afkomstig te zijn uit een Noord-Amerikaanse Indiaanse taal, en betekent letterlijk 'rivier van rotsen', wat mij een toepasselijke metafoor leek voor dit concert. Ook is er volgens
mij enige overeenkomst met stukken als 'De zuchten van Rameau', het 'Goldrush Concerto' of mijn derde strijkkwartet 'There must be some way out of here'. Al deze werken zijn 'gedroomde expedities', gecomponeerde ontdekkingsreizen naar momenten van schoonheid, geluk en extase. - JACOB TER VELDHUIS