gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Saxophone Concerto Nº 1 : for alto saxophone and symphony orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl 3fg 3fg-c 4h 3trp 3trb tb 3perc hp pf str
Concertino : voor altsaxofoon en kamerorkest, 1956 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
Bezetting:
2222 2200 timp perc str sax-a-solo
Kientzyphonie (Symphony N° 4) : for saxophone(s) and large harmonic orchestra / Luc Brewaeys
Genre:
Orkest
Subgenre:
Saxofoon en orkest
compositie
Tallahatchie Concerto : for saxophone & chamber orchestra / JacobTV - Jacob Ter Veldhuis
Overige auteurs:
Veldhuis, Jacob ter
(Componist)
Bevat:
Slow
Fast
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 3-3-2002 - Vredenburg, Utrecht - Arno Bornkamp, Radio Kamerorkest o.l.v. Thierry Fischer), Het Tallahatchie Concerto is het eerste stuk dat ik schreef na het voltooien van het oratorium Paradiso, mijn 'magnum opus' tot dusver. Dat is dan ook de reden dat er als het ware 'rose schaduwen van paradijselijke oranje wolken' hangen over het adagietto waarmee het Concerto opent. Het Tallahatchie Concerto is in feite een uitgerekt crescendo/accelerando, waarbij de saxofoon ons geleidelijk meevoert vanuit hemelse naar meer aardse sferen. Ik beschouw dit concert als een abstract werk, wat vrij uitzonderlijk is voor mijn doen, omdat ik ervan houd om aan iedere compositie een anekdote te verbinden. Alles wat ik over het werk kan zeggen is, dat de naam 'tallahatchie' spontaan in mij opkwam. Het woord bleek afkomstig te zijn uit een Noord-Amerikaanse Indiaanse taal, en betekent letterlijk 'rivier van rotsen', wat mij een toepasselijke metafoor leek voor dit concert. Ook is er volgens
mij enige overeenkomst met stukken als 'De zuchten van Rameau', het 'Goldrush Concerto' of mijn derde strijkkwartet 'There must be some way out of here'. Al deze werken zijn 'gedroomde expedities', gecomponeerde ontdekkingsreizen naar momenten van schoonheid, geluk en extase. - JACOB TER VELDHUIS