componist
Jan Welmers werd geboren op 6 juli 1937 te Zuidlaren.
Opleiding
Hij studeerde orgel aan het Gronings conservatorium bij Wim van Beek en aan het Utrechts conservatorium bij Cor Kee. Daarna studeerde ...
gerelateerde werken
Licht en Donker III : for ensemble, solo voices, mixed choir and organ / Jan Welmers
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en groot ensemble
Bezetting:
GK4 2h 2tpt 2trb trb-b perc org acc str
Psalm XXII : voor tenor, orgel en gemengd koor, gecomp. 1964 / Henk Bijvanck
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
ten GK4 org
6 Noëls : voor gemengd koor en orgel / Marius Monnikendam
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK4 org
Als de Vogels : voor gemengd koor en orgel, 2006 / tekst: Arthur Japin, Lowell Dijkstra
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK4 org
compositie
Licht en donker IV : voor sopraan, mezzo-sopraan, bariton, gemengd koor en orgel, 1999 / Jan Welmers
Overige auteurs:
Auden, W.H.
(tekstdichter/librettist)
Hammarskjold, Dag
(tekstdichter/librettist)
Bevat:
The longest journey
The sacrament of the artic summer night
Vanity rears its little head
Fading beeches
Tired and lonely
He will come out
In a dream
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 16 september 2003 - Sint Stevenskerk, Nijmegen - Capella Isalana, Jetty Podt o.l.v. Klaas Stolk] - Voor de teksten in dit stuk heb ik gebruik gemaakt van het dagboek 'Vägmärken' (Merkstenen) van Dag Hammarsjköld, secretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1953 tot aan zijn dood in 1961. Het dagboek verhaalt op indrukwekkende wijze zijn persoonlijke reflecties. Voor Licht en Donker IV koos ik die teksten die een duidelijk beeld geven van een aantal fasen uit zijn leven. De slotteksten zijn uit het bijbelboek Johannes. De muzikale invulling wordt bepaald door de inhoud en de rangschikking van de tekstonderdelen. De volgorde daarvan is van belang i.v.m. de nodige afwisseling, die op zijn beurt bijdraagt aan een grotere toegankelijkheid. Dat laatste heb ik trachten te bereiken door de donkere, vaak ondoorgrondelijke teksten af te wisselen met enigszins lichtere. Die keuze heeft logischerwijs weer invloed op de muzikale karakteristieken zoals tempokeuze, de afwisseling
van soli en tutti, homofonie en polyfonie. Binnen de ordening van tonen heb ik plaats ingeruimd voor samenklanken als de drieklank en het septiemakkoord in hun diverse verschijningsvormen. Ook een verwijzing naar stijlkenmerken uit het verleden zoals het recitatief, vormen als het rondo, en herkenningssymboliek als stijging en daling zijn in het stuk opgenomen. De orgelpartij heeft naast een symbolische ondersteunende ook een illustrerende functie. Het orgel met zijn onuitputtelijke klankmogelijkheden speelt hier daarom een belangrijke rol. - JAN WELMERS