gerelateerde werken
Litanie : voor orgel, 1988 / Jan Welmers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
In memoriam Lucia : voor sopraan, vierstemmig gemengd koor en orgel, opus 78, 1987 / Jan Masséus
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
sopr GK4 org
Portico of Glory (Santiago de Deum) : for mixed choir and organ / Rens Tienstra
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK org
Jubilate Deo : voor 3-stemmig gemengd koor en orgel / Jacques Goudappel
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Gemengd koor en orgel
Bezetting:
GK3 org
compositie
Licht en donker IV : voor sopraan, mezzo-sopraan, bariton, gemengd koor en orgel, 1999 / Jan Welmers
Overige auteurs:
Auden, W.H.
(Tekstdichter/librettist)
Hammarskjold, Dag
(Tekstdichter/librettist)
Welmers, Jan
(Componist)
Bevat:
The longest journey
The sacrament of the artic summer night
Vanity rears its little head
Fading beeches
Tired and lonely
He will come out
In a dream
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 16 september 2003 - Sint Stevenskerk, Nijmegen - Capella Isalana, Jetty Podt o.l.v. Klaas Stolk] - Voor de teksten in dit stuk heb ik gebruik gemaakt van het dagboek 'Vägmärken' (Merkstenen) van Dag Hammarsjköld, secretaris-generaal van de Verenigde Naties van 1953 tot aan zijn dood in 1961. Het dagboek verhaalt op indrukwekkende wijze zijn persoonlijke reflecties. Voor Licht en Donker IV koos ik die teksten die een duidelijk beeld geven van een aantal fasen uit zijn leven. De slotteksten zijn uit het bijbelboek Johannes. De muzikale invulling wordt bepaald door de inhoud en de rangschikking van de tekstonderdelen. De volgorde daarvan is van belang i.v.m. de nodige afwisseling, die op zijn beurt bijdraagt aan een grotere toegankelijkheid. Dat laatste heb ik trachten te bereiken door de donkere, vaak ondoorgrondelijke teksten af te wisselen met enigszins lichtere. Die keuze heeft logischerwijs weer invloed op de muzikale karakteristieken zoals tempokeuze, de afwisseling
van soli en tutti, homofonie en polyfonie. Binnen de ordening van tonen heb ik plaats ingeruimd voor samenklanken als de drieklank en het septiemakkoord in hun diverse verschijningsvormen. Ook een verwijzing naar stijlkenmerken uit het verleden zoals het recitatief, vormen als het rondo, en herkenningssymboliek als stijging en daling zijn in het stuk opgenomen. De orgelpartij heeft naast een symbolische ondersteunende ook een illustrerende functie. Het orgel met zijn onuitputtelijke klankmogelijkheden speelt hier daarom een belangrijke rol. - JAN WELMERS