gerelateerde werken

Memorial : for string quartet / Peter van Onna

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting: 2vl vla vc

Toccata e Canzone : for violin and orchestra / Olga Victorova

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: vn-solo 2fl(picc) ob cl 2fg(cfg) 2h tpt timp str

Konzert fis moll Nr. 5 / Julius Röntgen

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest

Scenes : for violin and orchestra, 1987 / Ton Lambij

Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 2222 2200 timp str vl-solo

 

compositie

Bruegel Violinconcerto : for violin and orchestra, 2000/2001 / Peter van Onna

Uitgever: Amsterdam: Donemus, 2003
Uitgavenummer: 10546
Genre: Orkest
Subgenre: Viool en orkest
Bezetting: 3333 4221 3perc hp str vl-solo
Bijzonderheden: In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Geschreven voor en opgedragen aan het Gelders Orkest. - Cop. MuziekGroep Nederland, 2002. - Tijdsduur: ca. 28'
Tijdsduur: 28'00"
Compositiejaar: 2001
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Overige auteurs:
Onna, Peter van (Componist)
Bevat:
Hunters in the snow
The sermon of John the Baptist (cadenza)
The wedding dance
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 13 december 2002 - Schouwburg Amphion, Doetinchem - Sonja van Beek, Gelders Orkest o.l.v. Martin Sieghart] - Het Bruegel Vioolconcert is het zesde deel van een orkestrale cyclus welke op dit ogenblik zeven delen omvat. Elke compositie van deze reeks werken heeft de schilderkunst tot onderwerp, waarbij de (subjectieve) impressie die het beeld oproept zijn weerslag vindt in de muziek. In concreto betekent dit dat de atmosfeer en de objecten die het doek te zien geven, zijn "vertaald" door middel van toonschildering. Bij dit procédé wordt gebruik gemaakt van zogenaamde archetypen, oftewel oerformules die in de loop der tijd bij de ontwikkeling van de muziek tot taal zijn geworden. Hoewel deze archetypen in de tweede helft van de 20ste eeuw uit de gratie zijn geraakt en veelal zijn vervangen door abstracte constructies, is er de laatste tijd toch een voorzichtige herwaardering van die oerformules waarneembaar. De ironie wil overigens dat de meer abstracte manier van
componeren vroeg of laat ook weer zal uitkristalliseren tot archetypen die niet noodzakelijkerwijs beter of slechter zijn dan de reeds bestaande (waarbij kan worden gedacht aan de zogenaamde sterrenmuziek van de serialisten uit het midden van de 20ste eeuw). Voor het Bruegel Vioolconcert is een drietal doeken van de Nederlandse kunstschilder Pieter Breugel de oudere (1525/1530-1569) als uitgangspunt gekozen. Ofschoon hij vooral Bijbelse taferelen schilderde, wordt hij tevens gezien als de schepper van het zogenaamde "Boerengenre", waarbij speciaal hossende en dansende boeren zijn afgebeeld. Het werk van Breugel geeft dan ook een treffende impressie van het dagelijkse leven in de Lage Landen ten tijde van de Middeleeuwen. Teneinde de tijdgeest van die periode enigszins te kunnen vangen, is in het Bruegel Vioolconcert teruggegrepen op de muziek van toen, waarvan derhalve enkele facetten consequent door het hele stuk heen optreden. Eén van de belangrijkste kenmerken van de Middeleeuwse
muziek is de zogenaamde Organum-stijl. Dit is de prilste vorm van meerstemmigheid, waarbij tegen een bestaande melodie of cantus firmus in parallele kwarten of kwinten een kwinten een tweede stem werd gecomponeerd. Een hieraan gerelateerd kenmerk is het orgelpunt (een lang aangehouden toon in de bas). De cantus firmus verloopt volgens het organum-stramien meestal in zeer lang aangehouden noten of orgelpunten, terwijl de er tegenaan gecomponeerde tweede stem in de regel zeer beweeglijk is. Dit aspect treft men overigens tevens aan bij bepaalde instrumenten uit de Middeleeuwen zoals de doedelzak of de hurdy-gurdy (draailier) die als voornaamste eigenschap hebben dat ze een bourdon-(bas-)toon produceren. De hiervoor omschreven muzikale fenomenten zijn in dit Vioolconcert gecombineerd met meer eigentijdse klanken, resulterend in een 20ste eeuws romantisch-middeleeuws idioom. - PETER VAN ONNA

Bladmuziek
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download naar Newzik (A3), 130 pagina's EUR 72,53
Download in PDF (A3), 130 pagina's EUR 87,04
Hardcopy, normal size (A3), 130 pagina's EUR 145,07
Hardcopy, study size (A4), 130 pagina's EUR 97,44
Huurpartij(en) Download naar Newzik (B4), 325 pagina's EUR 135,01
Download in PDF (B4), 325 pagina's EUR 162,02
Hardcopy, normal size (B4), 325 pagina's EUR 270,04
Huur
U kunt dit werk huren door een verhuurlicentie af te nemen voor een of meerdere voorstellingen. Als u een licentie afneemt dient u ook 1 exemplaar van de huurpartijen af te nemen (zie hierboven). Voor iedere uitvoering heeft u een verhuurlicentie nodig. Meer informatie over het huren is beschikbaar op de Donemus website. Neem contact op met uitgeverij Donemus indien u nog vragen heeft over het huren van dit werk.
Aantal uitvoeringen
Totale licentiekosten
Live-uitzending
Indien het werk wordt opgenomen voor een live radio- of TV-uitzending of internet-streaming kunt u hier eenvoudig de licentie ontvangen. Onder 'live-uitzending' wordt verstaan een uitzending 1 jaar na de opname van het werk. Voor elke uitzending dient u een licentie af te nemen.
Audio uitzending (radio, internet)
Totale licentie kosten
Video uitzending (TV, streamen)
Totale licentie kosten
CD/DVD opname
Indien u dit werk wilt opnemen op CD of DVD kunt u hier een licentie afnemen. Voor iedere titel dient u een licentie af te nemen.
CD/DVD titels
Totale licentie kosten