gerelateerde werken
Jubilant Mind : for piano / Robert Nasveld
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Prélude : pour le piano / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Suite : voor piano, 1948-1949 / Jacob van Domselaer
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Toccata : for piano / Danijel Legin
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
compositie
Three pieces for piano : 2002 / Robert Nasveld
Overige auteurs:
Nasveld, Robert
(Componist)
Bevat:
Drunken Mannheim rocket
Intimate integration
Rent-a-dance
Toelichting:
In Rent-a-dance, het laatste en meest ritmische stuk, staat de flageolet centraal. Deze zo genoemde boventoon ontstaat wanneer de snaar tijdens het spelen met de hand licht aangeraakt wordt. De gedempte toon van het onderwerp van het mijmerende deel twee met als titel Intimate integration. Deze toon heeft een heel karakteristieke, droge klank. Hij wordt verkregen door de snaren tijdens het spelen vlak achter de kam in te drukken. Buiten de wereld van de nieuwe muziek en jazz hoor je hem vaak bij griezelmomenten in thrillers. Het gegeven van het openingsstuk is de zogenaamde Mannheimer Rakete, een gebroken drieklank die in opwaartse richting wordt gespeeld. De Mannheimer school was een groep componisten die allerlei vernieuwingen voorstonden. Hun voornaamste representant was Johann Stamitz. Eén van de nieuwste snufjes was toen de Mannheimer Rakete. Beethoven opent er bijvoorbeeld zijn Sonate opus 2 nr. 1 mee. Ik heb me door dit figuurtje laten inspireren en kwam tot Dronken Mannheimer Rakete waarbij de tegenspeler een Seufzer is, nog zo'n vinding van de Mannheimers. Kenmerkend voor deze melodische formule is een 'zuchtend' dalen van tonen. - ROBERT NASVELD; In Rent-a-dance, the last and most rhythmic piece, the harmonic is central. The overtone so named is caused by lightly touching the string at a specific point while playing. The muted tone is the subject of the dreamy second movement, Intimate integration. This tone has a very characteristic, dry sound: it is produced by pressing down on the strings right behind the bridge while playing. Outside the world of new music and jazz it is often used in horror films. The central idea of the opening piece is the Mannheim Rocket, a broken triad that quickly rises over a wide range. The technique was introduced by the Mannheim school, a group of mid-18th century German composers whose most prominent representative was Johann Stamitz. Beethoven opens his Sonata Opus 2 Nr. 1 with a Mannheim Rocket. I was inspired by this little figure thought up the Drunken Mannheim rocket, in which the antagonist is a Seufzer (another discovery of the Mannheimers. Characteristic for the melodic formule is the 'sighing' descending of two tones. - ROBERT NASVELD