gerelateerde werken
Genre:
Onbekend
Concerto : for trumpet and orchestra / Robert Groslot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trompet en orkest
Bezetting:
3(3=picc) 2 (2nd +corA) 2 2 / 4331 / perc (4 players) / hp / pf / strings
Concerto : for two trumpets and youth orchestra / Erik Lotichius
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trompet en orkest
Bezetting:
2 Trumpets and Strings; Timpani and snare-drum
Trumpet concerto : for trumpet solo and symphony orchestra / Hanna Kulenty
Genre:
Orkest
Subgenre:
Trompet en orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl 2fg fg(cfg) 4h 3trp 3trb tb 3perc pf str(14.12.10.8.6.) trp-solo
compositie
Gabriël : for trumpet solo and orchestra, 2002 / Ron Ford
Overige auteurs:
Ford, Ron
(Componist)
Bevat:
Priest
Prayer
Bear a son
Joy & delight
Filled with holy spirit
Bring many to Lord
How sure?
Old
Wife also old
I am Gabriel
Sent by God
Chosen
To speak and tell
Now you will be silent
Did not believe
Came out of temple
Could not speak
Had seen vision
Made signs
Burn incense
Angel (appeared)
Standing
Saw
Startled
Gripped with fear
Be not afraid
Toelichting:
Program note (Dutch): (Nederlandse première: 15 oktober 2006 - Philharmonie, Haarlem - Marco Blaauw, Holland Symfonia o.l.v. Ed Spanjaard). Ik heb het geluk gehad veelvuldig met de musici van het Esprit Orchestra te kunnen werken. Zo kostte het mij weinig moeite om te beslissen één van de spelers uit het orkest in mijn nieuwe werk voor het voetlicht te brengen. Dat werd Stuart Laughten. Ik wilde een stuk maken voor solotrompet en orkest, maar niet zo maar een concert. Dit gecombineerd met mijn fascinatie voor een gefragmenteerde vorm, leidde mijn zoektocht naar een manier om een groot verhaal in kleine brokjes op te dissen. Heel veel kleine brokjes, maar met nog steeds één grote verhaallijn. Ik eindigde met het bijbelverhaal over de verschijning van de aartsengel aan Zacharia (Lucas 1: 8-23). Dit kwam door de historisch/muzikale traditie van de connectie tussen de trompet en engelen. Kijkend naar het verhaal, koos ik er een woord uit, of groep van woorden, die een helder beeld van het verhaal vormen.
Op deze manier legde ik de basis voor een stuk met 26 korte delen. Ik probeerde op geen enkele manier in de muziek een letterlijke vertaling van het verhaal te geven. Ik probeerde echter het als het beeld van een vonk, een open deur te zien waardoor de muzikale vorm kon ontstaan, en tevens een relatie tussen solist en ensemble. De verschillende delen wijken qua karakter soms erg van elkaar af, en zijn dan weer broer en zuster van elkaar. Soms zijn ze van elkaar gescheiden, soms zijn ze met elkaar verbonden. Kort nadat ik het stuk bijna had voltooid, maakte een vriend mij duidelijk wat ik aan het doen was met Gabriel hetzelfde was wat Liszt had gedaan in zijn 'Via Crucis', waarin de verschillende staties van de kruisweg muzikaal zijn vertaald - in zijn geval voor piano en koor. - RON FORD (vert. Donemus)