gerelateerde werken
Red, white and blues : Dutch new blues pieces, for piano, volume 2
	
			Genre: 
		
		Kamermuziek
	
			Subgenre: 
		
		Piano
	
			Bezetting: 
		
		pf
	
Concerto : for trumpet and orchestra / Robert Groslot
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Trompet en orkest
	
			Bezetting: 
		
		3(3=picc) 2 (2nd +corA) 2 2 / 4331 / perc (4 players) /  hp / pf  / strings
	
Concert : voor trompet en orkest, opus 68, (1973-'74) / Léon Orthel
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Trompet en orkest
	
			Bezetting: 
		
		2222 4230 timp perc str trp-solo
	
Flugelhorn Concerto : al fondo per l' oscuro, for flugelhorn and orchestra, 2002 / Willem Jeths
	
			Genre: 
		
		Orkest
	
			Subgenre: 
		
		Trompet en orkest
	
			Bezetting: 
		
		fl(pic) fl(pic fl-a) 2ob eh 2cl cl-b(cl-cb) 2fg cfg 4h trp(trp-p) 2trp trb-t trb-b tb timp perc pf(cel synth) str (16.14.12.10.8) bug-solo
	
compositie
				Gabriël : for trumpet solo and orchestra, 2002 / Ron Ford
			
					
										Overige auteurs:
									
									
									Ford, Ron
									(Componist)
								
							
							Bevat:
						
						
						Priest
						Prayer
						Bear a son
						Joy & delight
						Filled with holy spirit
						Bring many to Lord
						How sure?
						Old
						Wife also old
						I am Gabriel
						Sent by God
						Chosen
						To speak and tell
						Now you will be silent
						Did not believe
						Came out of temple
						Could not speak
						Had seen vision
						Made signs
						Burn incense
						Angel (appeared)
						Standing
						Saw
						Startled
						Gripped with fear
						Be not afraid
						
							Toelichting:
						
						
						Program note (Dutch): (Nederlandse première: 15 oktober 2006 - Philharmonie, Haarlem - Marco Blaauw, Holland Symfonia o.l.v. Ed Spanjaard). Ik heb het geluk gehad veelvuldig met de musici van het Esprit Orchestra te kunnen werken. Zo kostte het mij weinig moeite om te beslissen één van de spelers uit het orkest in mijn nieuwe werk voor het voetlicht te brengen. Dat werd Stuart Laughten. Ik wilde een stuk maken voor solotrompet en orkest, maar niet zo maar een concert. Dit gecombineerd met mijn fascinatie voor een gefragmenteerde vorm, leidde mijn zoektocht naar een manier om een groot verhaal in kleine brokjes op te dissen. Heel veel kleine brokjes, maar met nog steeds één grote verhaallijn. Ik eindigde met het bijbelverhaal over de verschijning van de aartsengel aan Zacharia (Lucas 1: 8-23). Dit kwam door de historisch/muzikale traditie van de connectie tussen de trompet en engelen. Kijkend naar het verhaal, koos ik er een woord uit, of groep van woorden, die een helder beeld van het verhaal vormen.
Op deze manier legde ik de basis voor een stuk met 26 korte delen. Ik probeerde op geen enkele manier in de muziek een letterlijke vertaling van het verhaal te geven. Ik probeerde echter het als het beeld van een vonk, een open deur te zien waardoor de muzikale vorm kon ontstaan, en tevens een relatie tussen solist en ensemble. De verschillende delen wijken qua karakter soms erg van elkaar af, en zijn dan weer broer en zuster van elkaar. Soms zijn ze van elkaar gescheiden, soms zijn ze met elkaar verbonden. Kort nadat ik het stuk bijna had voltooid, maakte een vriend mij duidelijk wat ik aan het doen was met Gabriel hetzelfde was wat Liszt had gedaan in zijn 'Via Crucis', waarin de verschillende staties van de kruisweg muzikaal zijn vertaald - in zijn geval voor piano en koor. - RON FORD (vert. Donemus)