componist
Voor componist Merlijn Twaalfhoven maakt muziek deel uit van een totaalervaring voor alle zintuigen. In zijn composities laat Twaalfhoven zich beïnvloeden door niet-westerse muziek en de schoonheid van natuurgeluiden. Publieksparticipatie ...
gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Symphonie no. 1 : for orchestra / Gerard Drieman
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2 hb 3cl 2fg 3h 2trp 3trb tb perc pf vl vla vc cb
Suite no. 1 : voor orkest, (1973) / Rob du Bois
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
4222 sax-t 2421 3perc str
Trekganzen : for orchestra, 1995 / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl 3ob 3cl sax-a 3fg 4h 3trp 3trb tb perc str
compositie
If you reveal your secrets to the wind you should not blame the wind for revealing them to the tree / Merlijn Twaalfhoven
Toelichting:
[Première: 17 november 2002 - Concertgebouw, Brugge - Koninklijke Filharmonie van Vlaanderen o.l.v. Lucas Vis] - De titel van het stuk is een tekst van Kahlil Gibran uit Sand and Foam (1926). Het is fijn dat musici een muziekstuk kunnen uitvoeren aan de hand van tekens op papier. Dit scheelt veel tijd en discussie. Zeker met een heel orkest tegelijk is tijd kostbaar en discussie riskant. Notatie is praktisch en zorgvuldig: maatstrepen delen de muziek keurig in snapbare brokken en noten bepalen de toonhoogte. Daarom is componeren net LEGO; je hebt grote en kleine blokjes, en rode en gele, soms een poppetje of wieltjes. Zolang de bouwtekening klopt, komt het wel OK met je stuk. Als je kleien leuker vindt dan LEGO, is componeren echter heel onhandig. Tussen de noten schuilt een wereld die niet precies noteerbaar is. Een repetitie is zo voorbij, en schaven, duwen en trekken brengt al snel gemor. Dit stuk is het aanvankelijk niet eens met de maatstreepterreur die de notenconventie de muziek pleegt op te dringen. De ordening laat zich alleen niet snel varen. - MERLIJN TWAALFHOVEN