gerelateerde werken
Genre:
Opera, muziektheater
Subgenre:
Opera
Bezetting:
zang cl tp trb 3perc g-e 2vn vla vc db
Concerto : per violino ed orchestra, 1968-1969 / door Hendrik Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
2222 2220 timp hp str vl-solo
Violin Concerto 'Out of the Deep' : for violin and orchestra / Joey Roukens
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
vn-solo 3fl(picc) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3tpt 3trb tb timp 3perc hp pf/cell str
Antiparathesis : for solo violin and orchestra, 2001/2002 / Dimitris Andrikopoulos
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
pic fl fl(pic) 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 3trb tb perc hp cel(pf) str(22.10.8.0.) vl-solo
compositie
Concert voor viool en orkest : for violin solo and large orchestra, 2003 / Klaas ten Holt
Overige auteurs:
Holt, Klaas ten
(Componist)
Bevat:
Allegro
Fuga
Allegretto
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14 december 2003 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Daniel Hope, Radio Kamerorkest o.l.v. Etienne Siebens (Nederlandse Muziekdagen). Het eerste deel heeft vier onafhankelijke stemmen, die bestaan uit vijf melodische fragmenten en enige maten rust, met elk een eigen duur en ritmiek, die steeds in andere volgorde herhaald worden. Omdat alle fragmenten en ook de stiltes in lengte variëren krijgt het geheel een kaleidoscopische structuur die zich soms verdicht en dan weer uitdunt. Het middendeel - een fuga - heeft een Bach-achtige expositie. De doorwerking is een uitvergroting van één maat uit de fuga, isoritmisch uitgesponnen, waardoor de tijd stil lijkt te staan. Halverwege moduleert het stuk plotseling, waarbij ook de instrumentatie uitdunt. Voor het slotdeel put ik uit wat ik mij herinner van Arabische muziek, die altijd uit de radio klonk in de bus, toen ik als jongetje met mijn ouders door Israel reisde. Vooral Um Kalthoum de beroemde Egyptische zangeres is me
bijgebleven, naar wie ik van mijn moeder niet mocht luisteren omdat ze anti-semitische teksten zong. Het concert heeft een uitgesproken ritmisch karakter - ook waar een puls schijnbaar ontbreekt - maar ook een lyrische kant, waarin vooral door de solist voorzien wordt. Hoewel het stuk technisch lastige passages heeft was het virtuoze minder belangrijk dan de lyrische en melodieuze zeggingskracht. Dit is denk ik het meest tonale stuk dat ik ooit heb geschreven, omdat alle delen over andere, eerdere muziek gaan. Daarmee wil het echter niet een pleidooi voor een nieuwe tonale muziek zijn. Veel dank ben ik verschuldigd aan violist Joan Berkhemer voor zijn hulp bij de cadens. - KLAAS TEN HOLT