gerelateerde werken
Air : for organ, 1996 / Klaas ten Holt
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Vioolconcert : 1982 / Geert van Keulen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
3343 2sax 2220 2perc hp el.org str(vla vc cb) vl-solo
Concerto no 3 : for violin and orchestra, 1993 / Hans Kox
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
fl ob cl fg 2h 2trp str vl-solo
IIe concerto : pour violon et orchestre, op. 38 / Luctor Ponse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Viool en orkest
Bezetting:
2343 4441 3perc cel vibr xyl 2hp pf str vl-solo
compositie
Concert voor viool en orkest : for violin solo and large orchestra, 2003 / Klaas ten Holt
Overige auteurs:
Holt, Klaas ten
(Componist)
Bevat:
Allegro
Fuga
Allegretto
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 14 december 2003 - Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht - Daniel Hope, Radio Kamerorkest o.l.v. Etienne Siebens (Nederlandse Muziekdagen). Het eerste deel heeft vier onafhankelijke stemmen, die bestaan uit vijf melodische fragmenten en enige maten rust, met elk een eigen duur en ritmiek, die steeds in andere volgorde herhaald worden. Omdat alle fragmenten en ook de stiltes in lengte variëren krijgt het geheel een kaleidoscopische structuur die zich soms verdicht en dan weer uitdunt. Het middendeel - een fuga - heeft een Bach-achtige expositie. De doorwerking is een uitvergroting van één maat uit de fuga, isoritmisch uitgesponnen, waardoor de tijd stil lijkt te staan. Halverwege moduleert het stuk plotseling, waarbij ook de instrumentatie uitdunt. Voor het slotdeel put ik uit wat ik mij herinner van Arabische muziek, die altijd uit de radio klonk in de bus, toen ik als jongetje met mijn ouders door Israel reisde. Vooral Um Kalthoum de beroemde Egyptische zangeres is me
bijgebleven, naar wie ik van mijn moeder niet mocht luisteren omdat ze anti-semitische teksten zong. Het concert heeft een uitgesproken ritmisch karakter - ook waar een puls schijnbaar ontbreekt - maar ook een lyrische kant, waarin vooral door de solist voorzien wordt. Hoewel het stuk technisch lastige passages heeft was het virtuoze minder belangrijk dan de lyrische en melodieuze zeggingskracht. Dit is denk ik het meest tonale stuk dat ik ooit heb geschreven, omdat alle delen over andere, eerdere muziek gaan. Daarmee wil het echter niet een pleidooi voor een nieuwe tonale muziek zijn. Veel dank ben ik verschuldigd aan violist Joan Berkhemer voor zijn hulp bij de cadens. - KLAAS TEN HOLT