gerelateerde werken
Frantic mad : for string quartet, 1997 / Cynthie de Jong
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Asia Argento : Version for string quartet / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Four is one : for string quartet, 1996 / Andries van Rossem
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
Strijkkwartet Nº 2 / Sem Dresden
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Strijkkwartet (2 violen, altviool, cello)
Bezetting:
2vl vla vc
compositie
Tweede strijkkwartet : for string quartet, 2000 / Cynthie van Eijden
Overige auteurs:
Eijden, Cynthie van
(Componist)
Bevat:
Prelude
Toen begon opeens een stem te stijgen
Toelichting:
Program note (Dutch): Het Tweede Strijkkwartet bestaat uit twee delen. Beide delen ontwikkelen zich vanuit een ruisklank, in het eerste deel gevormd door het strijken op de kam, in het tweede deel het strijken achter de kam. Vanuit de ruisklank ontwikkelen zich melodieën, die zich op verschillende manieren door de klank heen of tegenover elkaar bewegen. 'Toen begon opeens een stem te stijgen' is een dichtregel uit 'Mei' van Herman Gorter. In het verhaal van Mei markeert deze zin het moment waarop Mei voor het eerst de stem van Balder, de blinde halfgod, hoort en op deze stem verliefd wordt. Het 'zomaar beginnen' van een stem, deze waar te nemen en in een eigen fantasiewereld mee te nemen, is ook wat er in het kwartet gebeurt. In het tweede deel is er een stijgende stem die begint met een fluisterzachte toon op de laagste snaar van de cello. Door de interactie van ruisklanken met melodie ontstaan zeer diverse muzikale verschijningen, die met elkaar gemeen hebben, dat ze uit dezelfde (ruis)klank
ontwikkeld werden. Ze delen hun herkomst, en hebben daardoor dezelfde herinnering, maar niet dezelfde uiterlijke vorm. De compositorische uitdaging die hierdoor is aangegaan, is om een zo groot mogelijke diversiteit in uiterlijke vormen van de segmenten van de compositie met een grote continuïteit te verbinden, zonder dat hierin een tegenspraak ontstaat. Zoals een verhaal, dat nu eens bont, dan weer vluchtig wordt verteld, zonder dat dit de verhaallijn stoort, of een schilderij, waarin sommige delen als tekening, andere in olieverf zijn uitgewerkt, zonder dat dit de voorstelling van het totale beeld onderbreekt. - CYNTHIE VAN EIJDEN