gerelateerde werken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
picc / picc elec / picc pf / picc mar
Lines, Dots and So On : for two harps / René Samson
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
2hp
Sonata : per due arpe, 1967 / Andries de Braal
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
2hp
Harploper : voor 2 harpen / Rita Hijmans
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Harp
Bezetting:
2 hp
compositie
Claud's : when one opens a window, somewhere a door will slam, for harp solo, 2003 / Claudia Rumondor
Overige auteurs:
Rumondor, Claudia
(Componist)
Toelichting:
Miscellaneous Information: Geregistreerd; ter inzage; Program note (Dutch): De harp was mijn eerste grote liefde, zelfs nog vóór het componeren. Wat is er dan mooier dan een compositie voor harp te schrijven? Toen Erika Waardenburg me via Daan Manneke meedeelde dat ik het verplichte werk voor de B-categorie van het Nederlands Harpconcours mocht schrijven, was ik blij verrast en vereerd. Veel eerder dan gehoopt ging er een stille wens in vervulling. In de weken, en zelfs maanden, daarna heb ik hard gewerkt aan het stuk. Er werden ideeën geboren, uitgewerkt, en niet zelden weer in de prullenbak geworpen. Worstelingen met noten en met de harp. Het resultaat is 'Claud's when one opens a window, somewhere a door will slam.' De titel zegt al veel over het stuk. Zoals het geschreven wordt, verwijst het naar mijn (bij)naam. Tegelijkertijd is de betekenis van de gesproken titel 'wolken. ' Het is niet zo dat ik heb geprobeerd het geluid van wolken te verklanken of iets dergelijks. Het is eerder zo dat de titel de speler kan inspireren bij de vertolking van het
stuk. Zie de noten als waterdruppels die de wolken vormen en zie al deze stukjes muziek als wolken: altijd gelijkend, maar nooit hetzelfde. De ondertitel verwijst met het woordje 'window' naar de titel. Bovendien is het gebaseerd op een citaat uit één van mijn favoriete films, 'The sound of music' (USA, Wise, 1965): 'When the Lord closes a door, somewhere he opens a window. ' Het verloop van het stuk kan worden gezien als een ontwikkeling van horizontaal (lijnen) naar verticaal (akkoorden). Ook heb ik een beetje gespeeld met het wel en niet afdempen van de snaren. CLAUDIA RUMONDOR (21-1-2004)