componist
Marijn Simons was born in The Netherlands on December 25, 1982. He studied violin with Prof. Saschko Gawriloff, composition with Daan Manneke and James MacMillan and conducting with Ed Spanjaard, ...
gerelateerde werken
Fire Column (Piano Concerto Nº 2) : for piano and string orchestra / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en strijkorkest
Bezetting:
pf str
Spring Concert (Oasis) : for piano solo, percussion, accordion, harp and strings / Olga Rayeva
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo perc acc hp str
Primavera : a spring concerto, for piano and orchestra, 1979 / Walter Hekster
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2122 2221 3perc str pf-solo
Concert : voor piano met orkestbegeleiding / Sem Dresden
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2123 3230 timp 2perc hp str vl-solo
compositie
A Ti Te Toca : para dos pianos y orquesta, opus 23, 2003 / Marijn Simons
Bevat:
Corrido
Mariachi
Sandunga (Danza favorita de Frida Kahlo)
Salsa
Mambo
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 15 december 2004 - Eurogress, Aken - Anna en Ines Walachowski, Sinfonie Orchester Aachen o.l.v. Marcus Bosch] A Tí Te Toca (Het is jouw beurt) is een latin jazz uitdrukking. Het betekent dat de betreffende muzikant een solo ten beste mag geven. Ik koos voor een vijftal Mexicaanse en Cubaanse volksliederen en dansen als basis voor deze compositie, waarbij de twee piano's solistische partijen zijn toebedeeld. In vergelijking met de traditionele songdances vervullen de twee solopiano's de rol van de zanger(s). De 'Corrido' is een story song, een bijna twee eeuwen oude balladetraditie uit Mexico. De teksten zijn obscuur en moeilijk te interpreteren, daar zij vaak refereren aan lokale gebruiken. De Corrido is voor het proletariaat een manier om de onofficiële versie van de geschiedenis te vertellen en een protest te laten horen tegen uitbuiting en onderdrukking. Dit langzame openingsdeel heeft een episch en lyrisch karakter, ononderbroken ondersteund door een orgelpunt van
twee noten (een reine kwart) in de fagotten en contrabassen. Het tweede zeer folkloritische deel 'Mariachi' heeft een typisch Mexicaanse sfeer. Aan het einde van de negentiende eeuw ontstond de Mariachi in de Mexicaanse staat Jalisco, volgens de populaire legende in de stad Cocula. Naar voorbeeld van de Spaanse theaterorkesten ontstond er een eigen Mexicaanse variant bestaande uit 2 violen, vihuela en guitarrón (resp. hoger en lager gestemde soort gitaar). Tegenwoordig bestaat een compleet Mariachi ensemble uit 6 tot 8 violen, 2 trompetten, vihuela, guitarrón en gitaar. De typische Mariachi muziek is niet alleen om te spelen of te zingen, maar vanaf het prille begin ook bedoeld om op te dansen. In Mexico heeft de Mariachi muziek een zeer belangrijke rol in het sociale leven en het vieren van belangrijke gebeurtenissen zoals bruiloften, doopfeesten, verjaardagen en zelfs begrafenissen. De Mexicaanse Frida Kahlo was een buitengewone kunstenares en een der grootste persoonlijkheden van
Latijns-Amerika. Na een verschrikkelijk verkeersongeluk heeft zij haar verdere leven in helse, ondraaglijke pijnen moeten doorbrengen. Maar zij bleef trots, onverzettelijk en ongebroken tot aan haar dood. Haar huwelijk met de wereldberoemde frescoschilder Diego Rivera -de revolutionair- is legendarisch. Beiden geloofden rotsvast in een zelfde revolutie ter verheerlijking van het indiaanse verleden van Mexico. Deze relatie tussen de olifant en de duif -zoals zij in de volksmond werden genoemd- varieerde tussen vurige liefde en verachtelijke haat. De 'Salsa' ontstond in de jaren '60 uit een harmonieuze vermenging van Afro-Caribische jazz en Latijns-Cubaanse muziek, toen talloze Cubanen zich in Florida vestigden. Salsa is het Spaanse woord voor saus - de dans is kruidig en heet zoals Spaanse sausen. De naam Salsa werd voor het eerst in New York gebruikt als bijnaam voor deze dans. De muziek is snel en luchthartig, maar vooral plezierig. Perez Prado is zonder twijfel de uitvinder van de
'Mambo'. In 1943 introduceerde hij de dans in de La Tropicana nightclub in Havana. De Mambo en de Salsa zijn ontstaan uit dezelfde Latijns-Cubaanse achtergrond en hebben daarom ook veel overeenkomsten. Perez Prado, geboren in Cuba maar werkzaam in Mexico, ontwikkelde voor de Mambo een totaal concept: de muziek, de danspassen en de kleding. - MARIJN SIMONS