componist
Caroline Ansink werd op 8 augustus 1959 te Amsterdam geboren.
Zij studeerde fluit bij Abbie de Quant aan het Utrechts Conservatorium en behaalde achtereenvolgens de diploma's Docerend Musicus (1985) en ...
gerelateerde werken
24 capriccio's voor viool solo
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Viool
Bezetting:
vl
Noah : Symphonic poem for chamber orchestra / Christian Blaha
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 2h tpt timp perc str
Foreign Body : for orchestra / Bram Kortekaas
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
picc 2fl 2ob eh 2cl cl-b 2fg cfg 4h 3trp 2trb-t trb-b tb timp 5perc cel/pf hp str
Chronologie II : pour orchestre, 1967 / Ton de Kruyf
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2232 3220 timp perc hp pf(cel) str
compositie
Orbi decus : orkest, 2004 / Caroline Ansink
Toelichting:
Orbi Decus (Een Sieraad voor de Stad) voor jeugdorkest werd geschreven op verzoek van Gymnasium Haganum, waar een bijzonder goed schoolorkest al tientallen jaren onder de uitdagende leiding staat van Joe Raphael (docent Engels). Wegens het lustrum werd mij om een speciale, feestelijke compositie gevraagd. Ik ben naar de kinderen toegegaan en heb ze van alles gevraagd over muziekmaken, wat ze leuk vinden en wat helemaal niet, wat ze moeilijk vinden en wat juist plezierig om te doen. Veel kinderen bleken van romantische muziek te houden, veel ook van filmmuziek, nogal wat van leuke ritmes en IEDEREEN van mooie melodieën. En niemand houdt van saaie lange tonen natuurlijk. Met die informatie was het stuk al bijna geschreven! Het eerbiedwaardige gebouw, waarin het gymnasium gevestigd is, vroeg om een statige muziek. De verschillende melodieën, geïnspireerd op de verschillende kleuren van het orkest, werden verdeeld over de instrumentgroepen. Maar niet alleen het sierlijke pand aan één
der statige Haagse lanen gaf het stuk de titel: vanaf de binnenwanden langs de trappen spreken verschillende Latijnse teksten de leerlingen toe. Eén daarvan drukt de lezer op het hart dankzij de kennis, die op het Gymnasium vergaard wordt, op te groeien tot 'Orbi Decus'. De melodieën werden zo gecombineerd, dat de ene melodie de begeleiding van de volgende werd. Daardoor hoeft niemand lange tonen te spelen. Al die statigheid ontlokt hier en daar wel wat rebellie aan een trompet of klarinet, en de melodieën moeten zich soms wel een beetje in bochten wringen om bij de andere te passen, maar dat levert juist variatie op. - CAROLINE ANSINK