gerelateerde werken
Licht en donker II : Te Deum, voor orgel, 1996 / Jan Welmers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Suite : van kleine stukken, voor 31-toons-orgel, (1954) / Henk Badings
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
ImmmF : voor orgel met 3 manualen, 1989 / Huub ten Hacken
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
org
Polydom : voor Frans drukwindharmonium, 2001 / Wim de Ruiter
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Orgel
Bezetting:
harm
compositie
Invocazione : voor orgel, 1988 / Jan Welmers
Overige auteurs:
Welmers, Jan
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Invocazione heeft de niet zoveel voorkomende eigenschap dat de muziek zich beweegt rond een repeterende toon. Van begin tot eind is die toon (a), weliswaar een aantal keren onderbroken, steeds aanwezig. In het verloop van het stuk pendelt die a tussen het onder-octaaf en het uitgangspunt; een pendelbeweging die zich steeds verdicht. De onderbrekingen dienen om de repeterende toon even te doen vergeten. Dit proces herhaalt zich vier keer; de laatste is het verst verwijderd van het tooncentrum. In de uitvoeringsaanwijzingen van de partituur wordt de voorkeur uitgesproken voor een retorische benadering. De onregelmatige groepering van de noten geven het stuk dan een veel flexibeler karakter, en dat is in overeenstemming met de betekenis van de titel. Het tempo beweegt zich dan als gevolg van die benadering steeds rond het uitgangspunt. Het orgel waar het stuk voor is gedacht, het Königorgel van de St. Stevenskerk in Nijmegen, is in het bezit van een tertiaan 3 1/5. Indien aanwezig is
het een aanbeveling het register halverwege het stuk toe te voegen. De klank wordt hierdoor aanmerkelijk rijker, dat als gevolg van de samenstelling van dat register. Andere afleidingsmanoeuvres zijn een twee keer voorkomende trage melodische figuur, die wel anders klinkt maar in feite uit het hoofdmateriaal voortkomt. Kortom, er is steeds gemanoeuvreerd op het randje. - JAN WELMERS