componist

Oosterveld, Ernst

Ernst Oosterveld werd op 20 augustus 1951 geboren te Haarlem. Opleiding Naast fluit, fagot (bij Casper de Roo) en piano studeerde hij compositie bij Theo Loevendie en Klaas de Vries aan het ...

gerelateerde werken

Git3 : for guitar trio, 1988 / Ernst Oosterveld

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Gitaar; Elektronica met verschillende instrumenten; Gitaar met elektronica
Bezetting: 3g (audio graphic software ad lib.)

Soundscape of my time : for symphony orchestra / Reza Nakisa

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2fl 2ob 2cl 2fg 2h 2trp trb 2timp perc str

Akademische feestmarsch : 1882 / voor symphonie-orkest gezet door Cornelis Dopper, Alphons Diepenbrock

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2122 2331 timp perc str

Euridice : ballet, op. 61 / Géza Frid

Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 2222 3220 timp perc str jukebox

 

compositie

Entropia : for orchestra, 2005 / Ernst Oosterveld

Uitgavenummer: 11039
Genre: Orkest
Subgenre: Orkest
Bezetting: 3333 4331 timp 2perc mar vibr xyl hp pf str
Bijzonderheden: In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. - Opgedragen aan Holland Symfonia. - Tijdsduur: 19'
Tijdsduur: 19'00"
Status: volledig gedigitaliseerd (direct leverbaar)

Toelichting:
Miscellaneous Information: Uitgave in voorbereiding; ter inzage op aanvraag; Program note (Dutch): De oorspronkelijke compositie Entropia uit 1981 is opgezet vanuit het idee entropie (maat voor de chaos). Dit is bereikt door vijf onafhankelijke lijnen op te zetten (fluiten, hobo's, klarinetten, fagotten en licht slagwerk). De muziek is chaotisch met zeer grote sprongen in de individuele lijnen. Er worden daarom twee instrumenten gebruikt om een lijn te spelen. De chaos in de lijnen verandert in de eerste versie wel in de verschillende lijnen maar er is niet een duidelijk verloop naar iets toe. Koperinstrumenten proberen bruggen te slaan tussen de verschillende lagen maar dit lijkt meer op botsingen dan echte lijmpogingen. De strijkers spelen met de melodische lijnen mee maar met kortere fragmenten en proberen noten vast te houden. Deze lange noten proberen een orde te vinden (tonale centra) maar het lukt niet echt om dit te realiseren. Er is hier een grote tegenstrijdigheid in complexiteit. Het spelen vereist een waar vakmanschap over het instrument, terwijl het beluisteren
vaak globaal simpel overkomt, aangezien de individuele tonen niet tot constructies komen die we kennen uit de meeste muziek. De nieuwe versie heeft verschillende wijzigingen ondergaan. Zo is de complexiteit van spelen verlicht. Dit betekent dat de houtblazers gesteund worden door de piano en malletinstrumenten (klokkenspel, vibrafoon etc.) en dat deze muziek ingekort is voor bijna de helft. De strijkers krijgen nu een andere rol. Vanaf het begin proberen zij tonale centra te vormen door een paar noten (in verschillende octaven) aan te houden. Deze grondtonen verschuiven naarmate het stuk vordert. Ten tweede is de richting van de entropie uitgebeeld (naar meer chaos en uiteindelijk een wereld waar alles is verworden tot een ijle uniforme stilstaande ruimte). Voorbeeld hiervan is de beginmuziek. Deze is zeer hoog en bewegelijk en daalt naar het normale speelgebied. En een nieuw deel vanaf minuut 10, waarbij de entropiemuziek duidelijk gaat dalen, langzamer en zachter wordt tot aan de lage pianissimo contrabas tonen aan het eind. Een tweede belangrijke verandering is de invoering van de "schijnbare" tegenhanger van de entropie de mens. Deze lijkt zich steeds meer te specialiseren. Dit mensmotief is muzikaal vertaald in spiegelsymmetrische toonreeksen. Een voorbeeld van spiegelsymmetrie zijn onze handen maar ook ons gezicht. Spiegelsymmetrische toonreeksen leveren gespeeld vanaf de grondtoon naar boven en beneden dezelfde intervalsreeksen op. Deze reeksen zijn erg geordend en daardoor muzikaal zeer herkenbaar, zeker ten opzichte van de entropiemuziek. Deze muziek wordt ondermeer door de harp gespeeld en later door meer instrumenten. De tendens is van complexe naar steeds opener reeksen met weinig intervallen. - ERNST OOSTERVELD

Koop
Indien u dit werk gaat uitvoeren, dan kunt u hier uw concert-informatie aangeven. Donemus zorgt dan voor vermelding van het concert op de Donemus Facebook pagina en in de Donemus Concertagenda.
U kunt van dit werk de partituur of andere producten on-line aanschaffen. Indien u kiest voor een downloadbaar product, ontvangt u het product digitaal. In alle andere gevallen wordt deze naar u opgestuurd. Let op dat u voor iedere gebruiker een exemplaar van het product nodig heeft.
Product Omschrijving Prijs/stuk Aantal
Partituur Download (A3), 51 paginas EUR 31,59
Hardcopy, normal size (A3), 51 paginas EUR 55,36
Hardcopy, study size (A4), 51 paginas EUR 40,29