gerelateerde werken
Lolita: Lolita's onbetaalde ontucht : for chamber orchestra / Chiel Meijering
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl sax-a 2fg 2h tpt trb drums str
Les otaries : = ("The seals"), ballet-fantaisie classique, pour orchestre / de Jurriaan Andriessen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 4331 timp 2perc hp str
De hel van het noorden : voor orkest, 1992 / Jan Bus
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 2sax-a 2110 str
Het daghet in den Oosten : (mannenkoor) / Piet Ketting
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Mannenkoor
Bezetting:
MK4
compositie
La lucerna del mondo : for symphony orchestra, 1996/revision 2005 / Jacob ter Veldhuis
Overige auteurs:
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: juli 1996 - Kopenhagen - Nationaal Jeugdorkest o.l.v. Roland Kieft. (Europese Jeugd en Muziek Festival 1996)] - "De zon komt voor stervelingen al naar gelang het jaargetijde op, maar als zij daar opkomt waar vier cirkels elkaar ontmoeten en drie kruisen vormen, is heel haar baan het gunstigst en staat ze in het beste gesternte. En op dat moment drukt zij het meest doeltreffend haar stempel in de was van de wereld waaraan zij vorm geeft". Dit citaat uit Dantes 'Divinia Comedia' was de inspiratiebron voor La lucerna del mondo. De vier cirkels staan wellicht voor de dierenriem, de evenaar, de equinoctiaal-coluur en de horizon, die de andere snijden waardoor er drie kruisen ontstaan. "La lucerna" staat voor de zon, of God, en de vier cirkels en de drie kruisen bovendien voor respectievelijk de windstreken en de drie goddelijke deugden. De compositie is voornamelijk gebaseerd op de zeven tonen van de toonladder van Des (of bes), die in de partituur min of meer verwijzen naar
de vier cirkels en de drie kruisen. In de finale komen deze zeven tonen samen, eerst in de hoorns, waarna het hele orkest een enorm cluster vormt dat "la lucerna del mondo" uitbeeldt, de lantaarn van de wereld. - JACOB TER VELDHUIS