gerelateerde werken
Trapanada : for jazz orchestra, 1996 / Maurice Horsthuis
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2150 0440 drums perc str
Trois gnossiennes : pour orchestre / Erik Satie; arr.: Willem Frederik Bon
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2222 sax-a 3200 perc(cel) hp str(8.6.5.4.2.)
Symphony no. 1 (Diana) : voor orkest / Cornelis Dopper
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3fl(picc) 2ob ah 2cl cl-b fg cfg 4h 3trp 3trb tb timp perc hp str
A Goliard Song : for soprano and violin / Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
sopr vl
compositie
La lucerna del mondo : for symphony orchestra, 1996/revision 2005 / Jacob ter Veldhuis
Overige auteurs:
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: juli 1996 - Kopenhagen - Nationaal Jeugdorkest o.l.v. Roland Kieft. (Europese Jeugd en Muziek Festival 1996)] - "De zon komt voor stervelingen al naar gelang het jaargetijde op, maar als zij daar opkomt waar vier cirkels elkaar ontmoeten en drie kruisen vormen, is heel haar baan het gunstigst en staat ze in het beste gesternte. En op dat moment drukt zij het meest doeltreffend haar stempel in de was van de wereld waaraan zij vorm geeft". Dit citaat uit Dantes 'Divinia Comedia' was de inspiratiebron voor La lucerna del mondo. De vier cirkels staan wellicht voor de dierenriem, de evenaar, de equinoctiaal-coluur en de horizon, die de andere snijden waardoor er drie kruisen ontstaan. "La lucerna" staat voor de zon, of God, en de vier cirkels en de drie kruisen bovendien voor respectievelijk de windstreken en de drie goddelijke deugden. De compositie is voornamelijk gebaseerd op de zeven tonen van de toonladder van Des (of bes), die in de partituur min of meer verwijzen naar
de vier cirkels en de drie kruisen. In de finale komen deze zeven tonen samen, eerst in de hoorns, waarna het hele orkest een enorm cluster vormt dat "la lucerna del mondo" uitbeeldt, de lantaarn van de wereld. - JACOB TER VELDHUIS