gerelateerde werken
Aiming For Ecstasy : for electric guitar solo, (2005) / Giel Vleggaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gitaar
Bezetting:
el.g
Running : for violin and organ, 2002 / Jan Welmers
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
vl org
Faux bourdon : for alto flute / Daan Manneke
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers); Fluit
Bezetting:
fl-a(other instr ad lib.)
Mother's Return : for ensemble / Chiel Meijering
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
sax-s sax-t sax-b 3trp 2trb b.trb dr pf db
compositie
Appalachia : for acoustic steelstring guitar and ensemble, 2004 / Giel Vleggaar
Overige auteurs:
Vleggaar, Giel
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 6 september 2004 - Felix Meritis, Amsterdam - Wiek Hijmans, Nieuw Ensemble o.l.v. Otto Tausk (Gaudeamus Muziekweek)] - Appalachia is de regio van het Appalachen-gebergte in het zuidoosten van de Verenigde Staten. De volksmuziek van dit gebied is van invloed geweest op de ontwikkeling en geschiedenis van stijlen als country, folk, gospel, blues en bluegrass. Met name bluegrass schoot me te binnen toen ik erover nadacht wat voor stuk ik zou willen schrijven voor het het Nieuw Ensemble. Met zijn focus op snaarinstrumenten leent dit ensemble zich bij uitstek voor dit genre, dat in Nederland overigens weinig bekend is. Bluegrass is een vrij jonge muzieksoort die pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw tot bloei kwam. De vader van bluegrass is Bill Monroe, die een uiterst opwindend huwelijk wist te sluiten tussen onder andere Schots-Ierse volksmuizek, ragtime en blues. Bluegrass wordt ook wel 'folk music in overdrive' genoemd, gezien de hoge tempi en enorme virtuositeit van de solisten. Ik was erg benieuwd naar wat er zou gebeuren als ik bluegrass uit zijn gebruikelijke context zou halen, en de stijlelementen zou vermengen met bebop en speeltechnieken uit hedendaagse klassieke muziek. De hoofdrol in dit stuk is weggelegd voor de akoestische staalsnarige gitaar, die af en toe stevig wordt geholpen door 'mandoline in overdrive'. - GIEL VLEGGAAR