componist
Giel Vleggaar geldt als een van de belangrijke Nederlandse componisten van de jongere generatie. Na het ontvangen van de NOG Stimuleringsprijs van het Nederlands Balletorkest voor zijn orkestwerk 'Fast Lane ...
gerelateerde werken
Come Here Often? : for 2 percussionists and soundtrack / Giel Vleggaar
Genre:
Electronische Muziek
Subgenre:
Elektronica met verschillende instrumenten
Bezetting:
2perc elec
A Storm is Blowing from Utopia : for piccolo, vibraphone, piano and contrabass / Edward Top
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
pic perc pf cb
Ricercar : for six trumpets and timpani / Julius Hijman
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
6tr timp
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
cl 2vl 2vla vc cb
compositie
Appalachia : for acoustic steelstring guitar and ensemble, 2004 / Giel Vleggaar
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 6 september 2004 - Felix Meritis, Amsterdam - Wiek Hijmans, Nieuw Ensemble o.l.v. Otto Tausk (Gaudeamus Muziekweek)] - Appalachia is de regio van het Appalachen-gebergte in het zuidoosten van de Verenigde Staten. De volksmuziek van dit gebied is van invloed geweest op de ontwikkeling en geschiedenis van stijlen als country, folk, gospel, blues en bluegrass. Met name bluegrass schoot me te binnen toen ik erover nadacht wat voor stuk ik zou willen schrijven voor het het Nieuw Ensemble. Met zijn focus op snaarinstrumenten leent dit ensemble zich bij uitstek voor dit genre, dat in Nederland overigens weinig bekend is. Bluegrass is een vrij jonge muzieksoort die pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw tot bloei kwam. De vader van bluegrass is Bill Monroe, die een uiterst opwindend huwelijk wist te sluiten tussen onder andere Schots-Ierse volksmuizek, ragtime en blues. Bluegrass wordt ook wel 'folk music in overdrive' genoemd, gezien de hoge tempi en enorme virtuositeit van de solisten. Ik was erg benieuwd naar wat er zou gebeuren als ik bluegrass uit zijn gebruikelijke context zou halen, en de stijlelementen zou vermengen met bebop en speeltechnieken uit hedendaagse klassieke muziek. De hoofdrol in dit stuk is weggelegd voor de akoestische staalsnarige gitaar, die af en toe stevig wordt geholpen door 'mandoline in overdrive'. - GIEL VLEGGAAR