gerelateerde werken
Appalachia : for acoustic steelstring guitar and ensemble, 2004 / Giel Vleggaar
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl-a ob cl perc hp man vl vla vc cb g-solo
Serenata per Amici : voor sextet / Piet Kingma
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl ob vln vla vc pf
Sunshine valley : for ensemble, 1995 / revision 1996 / Zhuang Jianhua
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
fl(pic perc) h trp trb-b cb(perc) 3perc
Le Clavecin Illuminé : pour clavecin solo et ensemble de chambre / Roderik de Man
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Gemengd ensemble (2-12 spelers)
Bezetting:
cemb-solo fl/picc ob/eh cl/cl-b hp perc 2vn vla vc db
compositie
Appalachia : for acoustic steelstring guitar and ensemble, 2004 / Giel Vleggaar
Overige auteurs:
Vleggaar, Giel
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 6 september 2004 - Felix Meritis, Amsterdam - Wiek Hijmans, Nieuw Ensemble o.l.v. Otto Tausk (Gaudeamus Muziekweek)] - Appalachia is de regio van het Appalachen-gebergte in het zuidoosten van de Verenigde Staten. De volksmuziek van dit gebied is van invloed geweest op de ontwikkeling en geschiedenis van stijlen als country, folk, gospel, blues en bluegrass. Met name bluegrass schoot me te binnen toen ik erover nadacht wat voor stuk ik zou willen schrijven voor het het Nieuw Ensemble. Met zijn focus op snaarinstrumenten leent dit ensemble zich bij uitstek voor dit genre, dat in Nederland overigens weinig bekend is. Bluegrass is een vrij jonge muzieksoort die pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw tot bloei kwam. De vader van bluegrass is Bill Monroe, die een uiterst opwindend huwelijk wist te sluiten tussen onder andere Schots-Ierse volksmuizek, ragtime en blues. Bluegrass wordt ook wel 'folk music in overdrive' genoemd, gezien de hoge tempi en enorme virtuositeit van de solisten. Ik was erg benieuwd naar wat er zou gebeuren als ik bluegrass uit zijn gebruikelijke context zou halen, en de stijlelementen zou vermengen met bebop en speeltechnieken uit hedendaagse klassieke muziek. De hoofdrol in dit stuk is weggelegd voor de akoestische staalsnarige gitaar, die af en toe stevig wordt geholpen door 'mandoline in overdrive'. - GIEL VLEGGAAR