componist

Kalle, Bas

Bas Kalle werd geboren op 31 januari 1977 te Middelburg. In 1995 werd hij toegelaten voor de opleiding Sonologie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij in 2000 ...

gerelateerde werken

Drieluik : (2002) / Bas Kalle

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack

Muziek voor het Maasproject I & II : electronic music, 1988- 1994/1995 / Jan Boerman

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: tape

Triptiek : (1983) / Peter Plompen

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack

E pur si muove... : 2001 / Kees Tazelaar

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack

 

compositie

Drieluik : (2002) / Bas Kalle

Uitgever: Amsterdam: Donemus / NEAR, 2006
Uitgavenummer: 11333
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: soundtrack
Bijzonderheden: Elektronische muziek. - Tijdsduur: 8'55''
Tijdsduur: 9'00"
Compositiejaar: 2002
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Bevat:
3 mei
22 augustus
10 oktober
Toelichting:
Program note (Dutch): Tweesporenversie op cd NEAR 0089. Het werk Drieluik omvat drie delen die zijn samengevoegd tot een drieluik: 3 mei, 22 augustus en 10 oktober. De titels van de delen hebben betrekking op de data waarop deze zijn voltooid. De delen zijn alledrie gebaseerd op een vergelijkbare verdeling van het ritme volgens verhoudingen van de Gulden Snede. Deze verhoudingen zijn als grondslag gebruikt voor een beperkte tijdsduur van drie minuten. Binnen deze tijdsduur wordt een zo groot mogelijke muzikale spanning opgebouwd. Het voor Drieluik gebruikte klankmateriaal is afkomstig van opnames van twee verschillende soorten fluiten: blokfluit en altfluit. Deze keuze komt voort uit de innerlijke eigenschappen van de klanken. Een belangrijk gegeven van de klank van een blaasinstrument is namelijk dat deze niet alleen bestaat uit toonhoogte-informatie, maar ook voor een deel uit ruis. Beide klanksoorten zijn als uitgangspunt genomen voor Drieluik, zodat zij vanuit hun eigen identiteit een bijdrage
kunnen leveren aan het compositorisch geheel. Voor het deel 10 oktober is klankmateriaal gdebruikt uit de twee in het drieluik eerder voorkomende delen. 10 oktober vormt zo binnen Drieluik een soort déjàvu voor de gebeurtenissen in 3 mei en 22 augustus. Om dit te verduidelijken, treden er in 10 oktober duidelijke verwijzingen op naar de twee eerdere delen uit het drieluik. Drieluik ontving een eervolle vermelding van de Prix Ton Bruynèl 2005 - BAS KALLE

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail