gerelateerde werken
Softly Bouncing : for orchestra / Martijn Padding
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 2tpt 2trb tb timp 2perc str
All things : for voices and instruments / Arnold Marinissen
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Vita nova : chamber opera / Calliope Tsoupaki
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
alt vl vdg cemb
Adresse de Voyage : for voice, saxophone and piano / Erik Lotichius; text by J.C. Martiat
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Zangstem en instrument(en)
Bezetting:
voice sax pf
compositie
Nicht eilen, nicht schleppen : In memoriam Gustav Mahler : for ensemble / Martijn Padding
Overige auteurs:
Mahler, Alma
(Tekstdichter/librettist)
Padding, Martijn
(Componist)
Bevat:
Toelichting:
Program note (Dutch): [Première: 25 mei 1994 - Koninklijk Conservatorium, Den Haag - Maarten Altena Ensemble (Meifestival)] - Bij aanhoudende driftbuien ging Gustav Mahler, componist van kolossen als de Tweede en Achtste Symfonie, stotteren. Maar dat is niet het enige Mahler-achtige in Nicht eilen, nicht schleppen. De tekst in dit stuk is een selectie van de door Mahler toegepaste voorschriften in diens Tweede Symfonie. Mahler was een meester in het vervangen van de gangbare Italiaanse terminologie door een Duitse. In dezelfde symfonie zingt de sopraan in het vierde deel: 'Der Mensch liegt in grösster Noth, der Mensch liegt in grösster Pein'. Een zeer toepasselijke tekst bij Mahlers situatie op 18 mei 1911, toen hij in het bijzijn van zijn vrouw Alma op zijn Weense sterfbed lag. Alma's verslag van die gebeurtenis is in feite de metafoor voor de teloorgang van de symfonische ontwikkeling, want Gustav Mahler was de laatste vernieuwende symfonicus. Zijn bizarre ideeën over proportie en het vermengen van
Beethoven-achtige classicistische elementen met Tiroler volkskunst in zijn eigen muziek, maken hem tot een veel radicalere componist dan waarvoor hij wordt aangezien. Daarin is dit stuk eigenlijk een 'In memoriam Gustav Mahler'.