componist
Jan Vriend is van meet af aan een muzikale alles-eter die een uitgesproken modernistische benadering combineert met een open oor en oog voor het belang en de noden van een ...
gerelateerde werken
Six Preludes into Fugues : for piano / Jan Vriend
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Piano
Bezetting:
pf
Concert : voor piano en orkest / Herman Mulder
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2222 4331 timp str pf-solo
5 études : pour piano et orchestre, 1974, (Ie série) / Luctor Ponse
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
2233 3231 3perc hp str pf-solo
Kagami-Jishi : for piano and orchestra / Jan van de Putte
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
pf-solo 4fl-a 2ob 2eh 4cl 2fg 2cfg 6h 4trp 4trb tb 4perc hp str
compositie
Echo 13.7 : for piano and orchestra / Jan Vriend
Toelichting:
[Première: 9 november 2008 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam - Ralph van Raat, Holland Symfonia o.l.v. Otto Tausk (Nederlandse Muziekdagen)} - Echo 13.7 is een pianoconcert in vier delen. De titel verwijst naar de geaccepteerde opvatting dat het universum 13.7 biljoen jaren oud is en dat alle kosmische stof en interacties een 'echo' zijn van het eerste moment van de schepping, de big bang. Niets in de muziek van 'Echo 13.7' probeert echter naar de grote kosmische gebeurtenissen, subatomisch of anderszins, te verwijzen. Het werk is pure ontlading van muzikale liefde en energie. Ik heb dit werk al jaren willen schrijven en wel om verschillende redenen, niet in het minst mijn liefde voor het instrument en de omvangrijke literatuur die ervoor bestaat. Het ontwerp van een echt 'concertante' taal bleek echter net zo moeilijk als het uitvinden van iets dat niet al honderd keer uitgeprobeerd was vóór mij. Om nog maar te zwijgen van het probleem om een modus operandi te vinden waarmee ik
de ambities kon realiseren die mij zo gretig voor de geest stonden en die ik wilde aanpakken met de flair van de expert. Uiteindelijk is er een levendig, zelfs speels comcnert in vier delen uit de bus gerold waar ik inmiddels mijn naam onder heb gezet. Het is een mozaïek gezien door een langzaam draaiende caleidoscoop, ofschoon de slotmaten van deel 1 en 4 een wolk vormen die het schouwspel lijkt te vertroebelen met een groot vraagteken, beladen met nostalgische pijn. De relatief grote bezetting van het orkest wordt zelden in zijn geheel ingezet, maar levert als een groot reservoir een achtergrond die voortdurend verandert van kleur, beweging en dieptewerking. De piano reist hier doorheen, nu eens met het vizier op kleine objecten die uitsteken boven het mozaïek, dan weer zoekend naar gelijkgezinde partners om even mee in dialoog te treden - Jan Vriend