gerelateerde werken
Joy : for cello and piano / Jan Vriend
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
Trois pieces pour piano et orchestre : opus 617 1978, opus 827 1991, opus 886 1995 / Jan van Dijk
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3232 3210 timp 2perc str pf-solo
Concerto : for piano and orchestra / Robert Groslot
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
3fl 2ob 2cl 2bsn 3h 3tpt 2trb trb-b tb 3perc hp str
A Tí Te Toca : para dos pianos y orquesta / Marijn Simons
Genre:
Orkest
Subgenre:
Piano en orkest
Bezetting:
fl(ad lib picc) fl(picc) ob ob(ca) cl cl(bcl) bsn(ad lib cbsn) bsn(cbsn) 2h tpt(ad lib d or picc tpt) tpt t-trb b-trb perc(5-6) kbd(ad lib) str(8.6.4.4.2) 2 pno-solo
compositie
Echo 13.7 : for piano and orchestra / Jan Vriend
Overige auteurs:
Vriend, Jan
(Componist)
Toelichting:
[Première: 9 november 2008 - Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam - Ralph van Raat, Holland Symfonia o.l.v. Otto Tausk (Nederlandse Muziekdagen)} - Echo 13.7 is een pianoconcert in vier delen. De titel verwijst naar de geaccepteerde opvatting dat het universum 13.7 biljoen jaren oud is en dat alle kosmische stof en interacties een 'echo' zijn van het eerste moment van de schepping, de big bang. Niets in de muziek van 'Echo 13.7' probeert echter naar de grote kosmische gebeurtenissen, subatomisch of anderszins, te verwijzen. Het werk is pure ontlading van muzikale liefde en energie. Ik heb dit werk al jaren willen schrijven en wel om verschillende redenen, niet in het minst mijn liefde voor het instrument en de omvangrijke literatuur die ervoor bestaat. Het ontwerp van een echt 'concertante' taal bleek echter net zo moeilijk als het uitvinden van iets dat niet al honderd keer uitgeprobeerd was vóór mij. Om nog maar te zwijgen van het probleem om een modus operandi te vinden waarmee ik
de ambities kon realiseren die mij zo gretig voor de geest stonden en die ik wilde aanpakken met de flair van de expert. Uiteindelijk is er een levendig, zelfs speels comcnert in vier delen uit de bus gerold waar ik inmiddels mijn naam onder heb gezet. Het is een mozaïek gezien door een langzaam draaiende caleidoscoop, ofschoon de slotmaten van deel 1 en 4 een wolk vormen die het schouwspel lijkt te vertroebelen met een groot vraagteken, beladen met nostalgische pijn. De relatief grote bezetting van het orkest wordt zelden in zijn geheel ingezet, maar levert als een groot reservoir een achtergrond die voortdurend verandert van kleur, beweging en dieptewerking. De piano reist hier doorheen, nu eens met het vizier op kleine objecten die uitsteken boven het mozaïek, dan weer zoekend naar gelijkgezinde partners om even mee in dialoog te treden - Jan Vriend