gerelateerde werken
Sonatine : for cello and piano / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Cello en toetsinstrument
Bezetting:
vc pf
Seanchai : - an after-image -, for orchestra, 2004 / Willem Jeths
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
fl fl(pic) ob ob(eh) 2cl fg cfg 2h trp trp(trp-p bug) trb-t trb-b timp 3perc hp str(12.10.8.6.4.)
Cours des nuages : for soundtracks and string orchestra, 1998 / 1999 / Ad Wammes, Ton Bruynèl
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest; Orkest met multimedia
Bezetting:
str tape
L'ère du verseau: Prelude (uit Aquarius) : voor orkest / Karel Goeyvaerts
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl 2ob 2cl 2fg 4h 3tpt 3trb perc pf str
compositie
Elsie : poème symphonique, pour orchestre, oeuvre 1089, 2006 / Jan van Dijk
Overige auteurs:
Dijk, Jan van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Elsie is de - op een andere dan aan het Nederlands ontleende manier uitgesproken - naam van een mens en van een Hollanda pleziervaartuig. Die naam is: Elsje. - In het verhaal, waarin dit voorkomt (Frederik van Eeden: 'De nachtbruid', 1908), doet een diplomaat verslag van zijn leven, van zijn ziele-roerselen en lotgevallen. De (her)lezing van dit relaas werd aanleiding tot het ontstaan van dit symfonisch gedicht. Klanksymbool voor het in dit boek vorm gekregen verslag van een mens over zichzelf. Zonder de ratio van woorden een tijdvorm door melodie en klankkleuren. - De muziek met als materiaal twaalf genormaliseerde halve tonen, tezamen een octaaf-bereik vullend, bevat in het eerste exposé van deze twaalf tonen enkele cellen. Deze (en andere...) cellen groeien, doen zich in allerlei gedaanten kennen, zijn mede bepalers van de hoedanigheid van de zes episodes, waaruit dit muziekstuk bestaat. - Het klankgedicht Elsie vergt veel agogiek tijdens het laten gebeuren van de geluidstroom.
Tempi zijn aangegeven, maar de 'modifikationen' daarvan zijn onontkoombaar ter competentie van de uitvoerders, van de chef d'orchestre. - De overwegend horizontale schrijfwijze is de overkoepelende factor, de harmonie is de rseultante van dodekafone melodiek met een 'neo-modale' vertikaliteit. Géén functionaliteits-processen, maar topnoten en finalis-punten. Genoeg hierover. - JAN VAN DIJK