componist
Een grote productiviteit en een nog grotere nieuwsgierigheid naar onontgonnen muzikale horizonten. Componist Jan van Dijk heeft meer dan duizend composities op zijn naam staan, variërend van werken voor orkest ...
gerelateerde werken
Genre:
Orkest
Subgenre:
Harmonieorkest
Bezetting:
2161 3sax 4332 perc ; 3161 3sax 4333 perc
Pastorale et hymne : pour grand orchestre, (deux intermèdes de "Vom Jahreslauf") / Henry Zagwijn
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc cel 2hp str
Sunbeams : for orchestra, 1986-1998 / Michael Fahres
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2pic 2fl 2ob eh 3cl cl-b 2fg cfg 2sax 4h 3trp 2trb tb timp 8perc hp g-b pf str
Gieter : voor orkest, 1973 / Guus Janssen
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
2fl fl(pic) 2ob ob(eh) 2cl cl(cl-b) 2fg fg(cfg) sax-t 4h 3trp 3trb tb 2perc el.g pf str(12.10.8.6.4.)
compositie
Elsie : poème symphonique, pour orchestre, oeuvre 1089, 2006 / Jan van Dijk
Toelichting:
Program note (Dutch): Elsie is de - op een andere dan aan het Nederlands ontleende manier uitgesproken - naam van een mens en van een Hollanda pleziervaartuig. Die naam is: Elsje. - In het verhaal, waarin dit voorkomt (Frederik van Eeden: 'De nachtbruid', 1908), doet een diplomaat verslag van zijn leven, van zijn ziele-roerselen en lotgevallen. De (her)lezing van dit relaas werd aanleiding tot het ontstaan van dit symfonisch gedicht. Klanksymbool voor het in dit boek vorm gekregen verslag van een mens over zichzelf. Zonder de ratio van woorden een tijdvorm door melodie en klankkleuren. - De muziek met als materiaal twaalf genormaliseerde halve tonen, tezamen een octaaf-bereik vullend, bevat in het eerste exposé van deze twaalf tonen enkele cellen. Deze (en andere...) cellen groeien, doen zich in allerlei gedaanten kennen, zijn mede bepalers van de hoedanigheid van de zes episodes, waaruit dit muziekstuk bestaat. - Het klankgedicht Elsie vergt veel agogiek tijdens het laten gebeuren van de geluidstroom.
Tempi zijn aangegeven, maar de 'modifikationen' daarvan zijn onontkoombaar ter competentie van de uitvoerders, van de chef d'orchestre. - De overwegend horizontale schrijfwijze is de overkoepelende factor, de harmonie is de rseultante van dodekafone melodiek met een 'neo-modale' vertikaliteit. Géén functionaliteits-processen, maar topnoten en finalis-punten. Genoeg hierover. - JAN VAN DIJK