gerelateerde werken
Pastorale : fluit, piano, strijkkwartet, 1938 / Jan van Dijk
Genre:
Kamermuziek
Subgenre:
Blaas en strijk en toetsinstrument(en)
Bezetting:
fl 2vl vla vc pf
Capriccio et choral : voor symfonieorkest, 1992 / Piet Kingma
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3222 2220 timp 2perc str
Anion : symfonische schets, (1950) / Karel Mengelberg
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
3333 4331 timp perc cel 1-2hp str
Violin Concerto Nº 1: Generation : for violin and symphonic band / Yip Ho Kwen Austin
Genre:
Orkest
Subgenre:
Orkest
Bezetting:
vn-solo picc 2fl ob 4cl cl-b 2sax-a sax-ten sax-bar 4h 3tpt 2trb trb-b 2euph 2tb timp 4perc db
compositie
Elsie : poème symphonique, pour orchestre, oeuvre 1089, 2006 / Jan van Dijk
Overige auteurs:
Dijk, Jan van
(Componist)
Toelichting:
Program note (Dutch): Elsie is de - op een andere dan aan het Nederlands ontleende manier uitgesproken - naam van een mens en van een Hollanda pleziervaartuig. Die naam is: Elsje. - In het verhaal, waarin dit voorkomt (Frederik van Eeden: 'De nachtbruid', 1908), doet een diplomaat verslag van zijn leven, van zijn ziele-roerselen en lotgevallen. De (her)lezing van dit relaas werd aanleiding tot het ontstaan van dit symfonisch gedicht. Klanksymbool voor het in dit boek vorm gekregen verslag van een mens over zichzelf. Zonder de ratio van woorden een tijdvorm door melodie en klankkleuren. - De muziek met als materiaal twaalf genormaliseerde halve tonen, tezamen een octaaf-bereik vullend, bevat in het eerste exposé van deze twaalf tonen enkele cellen. Deze (en andere...) cellen groeien, doen zich in allerlei gedaanten kennen, zijn mede bepalers van de hoedanigheid van de zes episodes, waaruit dit muziekstuk bestaat. - Het klankgedicht Elsie vergt veel agogiek tijdens het laten gebeuren van de geluidstroom.
Tempi zijn aangegeven, maar de 'modifikationen' daarvan zijn onontkoombaar ter competentie van de uitvoerders, van de chef d'orchestre. - De overwegend horizontale schrijfwijze is de overkoepelende factor, de harmonie is de rseultante van dodekafone melodiek met een 'neo-modale' vertikaliteit. Géén functionaliteits-processen, maar topnoten en finalis-punten. Genoeg hierover. - JAN VAN DIJK