componist

Tazelaar, Kees

Van zijn generatie is Tazelaar veruit de belangrijkste beoefenaar van de autonome elektronische muziek. In zijn werk verzoent hij moderne technieken met het gedachtegoed en de principes van een halve ...

gerelateerde werken

Phalanxes : electronische muziek, 2005 / Kees Tazelaar

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek

Dialogues for Man and Machine : 1958 / Henk Badings

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: tape

Talud : elektronische muziek / Bart Spaan

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek

Kompositie 1972 : electronic music, 1972 (score 1995) / Jan Boerman

Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bezetting: tape

 

compositie

Phalanxes : electronische muziek, 2005 / Kees Tazelaar

Uitgavenummer: 11372
Genre: Kamermuziek
Subgenre: Elektronische muziek
Bijzonderheden: Met financiële steun van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. -Tijdsduur: ca. 19'
Tijdsduur: 19'00"
Status: nog niet gedigitaliseerd (verwachte levertijd 14 dagen)

Toelichting:
(Nederlandse première: 3-3-2006 - Muziekgebouw aan het IJ, Amsterdam). Al het klankmateriaal voor Phalanxes is volledig synthetisch en afgeleid van een bronmateriaal dat uniek is voor het werk. Dit bronmateriaal bestaat uit quadrafonische opnames van resultaten van een schakeling in de spanningsgestuurde studio van het Instituut voor Sonologie. Ritmische patronen van regelmatige ruis-impulsen zwellen aan en nemen af in geluidssterkte, en veranderen van kleur en snelheid bij iedere nieuwe omhullende.
Dit bronmateriaal is vervolgens onderworpen aan een aantal klanktransformaties. Een stamboom visualiseert dan de weg van transformaties die het materiaal heeft afgelegd, en tegelijkertijd vormt deze stamboom de basis voor de manier waarop de resultaten van de transformaties zich ontvouwen in een tijdstructuur.
Door bewerkingen van de patronen van het bronmateriaal op te stapelen wordt een soort landschap gevormd met een hoge dichtheid aan klankgebeurtenissen. Geleidelijk aan wordt de regelmatigheid van de patronen vernietigd, en nieuwe 'gebaren' met een veel meer organische eigenschap maken zich uit het landschap los.
Het eerste deel van het stuk is over het algemeen ruis-achtig, terwijl in het tweede deel de geluiden een tonig karakter krijgen door het gebruik van resonantie-filters.
Dan worden vervolgens de gebaren geleidelijk opgebroken in kleine zelfstandige klankgebeurtenissen, en naar het einde toe keert de regelmatigheid van het begin terug doordat kleine gedeelten uit eerdere structuren lusvormig worden afgespeeld.
Phalanxes is gecomponeerd voor zeven luidsprekers. Tot negen groepen van polyfoon materiaal worden tegelijkertijd weergegeven. De stemmen binnen iedere polyfone groep hebben een voor die groep specifiek ruimtelijk gedrag, en bewegen zich binnen een vierkant dat wordt gevormd door vier luidsprekers in de hoeken van de zaal, of binnen een driehoek die wordt gevormd door een luidspreker midden-voor en twee aan weerszijden van het publiek. - KEES TAZELAAR

Interesse
Heeft u interesse om dit werk aan te schaffen? Laat ons dit dan vrijblijvend weten zodat we dit werken met voorrang kunnen digitaliseren.
Naam
E-mail