componist
De Amerikaans-Nederlandse componist Benedict Weisser is geboren in New York City in 1967.
Opleiding
Zijn Bachelor of Music degree (compositie) behaalde hij in 1989 aan het Oberlin Conservatory (Oberlin, Ohio), waar ...
gerelateerde werken
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
6vocalists 2fl cl cl(cl-b) 2pf telegraph hp 2vl vla vc cb
Wanted: Ferne Geliebte : for 3 sopranos and ensemble / Giel Vleggaar ; text by Lotte van Dijck, 2007
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
3sopr fl(pic) ob cl cl(cl-b) fg(cfg) h trp trb tb 2perc pf 2vl vla vc cb
Stalin en de smaak van paardehaver : tenor, 3 baritons en ensemble, 2001 / Jan Bus
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
ten 3bar instr
Er was : hommage aan Lucebert, voor sopraan, bariton, hobo, altviool en piano, 1998 / Xander Hunfeld
Genre:
Vocaal
Subgenre:
Vocaal ensemble (2-12) en instrument(en)
Bezetting:
sopr bar ob(ob-am heck) vla pf
compositie
Whispered Truths : for six singers and ensemble of twelve instruments / Benedict Weisser ; text by Marcel Proust, 2006
Overige auteurs:
Proust, Marcel
(tekstdichter/librettist)
Toelichting:
Program note (Dutch): (Première: 2-12-2006 - Korzo Theater, Den Haag - Ives Ensemble). In mijn compositie heb ik me laten inspireren door het idee van Whispered Truths, gefluisterde waarheden die niet te bevatten zijn en niet bespreekbaar zijn. In mijn stuk gaat het om het ervaren van een plotseling moment waarop herinneringen uit het onderbewuste en verborgen waarheden zich onverwachts openbaren. Ik kwam daar op, door het lezen van Prousts A la recherche du temps perdu, waarin de hoofdpersoon door een stukje cake in zijn kopje thee te dippen, wordt geconfronteerd met een stortvloed aan herinneringen. In mijn muziek speelt 'experimentele nostalgie' een steeds grotere rol. In mijn vorige compositie Kavanah kwam dat al naar voren, in Whispered Truths is het basisthema de kakofonie van herinneringen en bewustzijn uit mijn eigen jeugd - ik heb dan ook materiaal uit mijn kindertijd gekozen, gefilterd en verpulverd in geluidssculpturen. Ik beschouw datgene wat ik in Whispered Truths doe als post-Cage, omdat ik op een persoonlijke manier omga met zijn ideeën. Terwijl Cage bij zijn onderzoek naar het onderbewuste technieken gebruikte als kansoperaties, wil ik juist mijn eigen technieken uitvinden om het idee van Whispered Truths te bereiken. Zo ga ik in mijn stuk uit van chaos en kakofonie waarin ik orde aanbreng door het toevoegen van narratieve en dramatische elementen. Ik verwijs ook op een andere manier naar de titel van het stuk, door het gebruik van de 'Telegraph Harp.' Dat is een harp waarvan de snaren door ventilatoren worden aangeblazen, wat voor mij een beeld van verborgen waarheden oproept. - BENEDICT WEISSER